[]
[] [firmabil.no] []

Indisk Nissan fra Suzuki


Jon Winding-Sørensen



Det er ikke første gang Nissan og Suzuki bytter modeller. Her er et nytt fellesprosjekt.

Lange tradisjoner
Der sto vi da og ventet på at Suzuki skulle komme i gang med sin pressekonferanse på Paris-utstillingen. Så kom Toshihiro Suzuki, styremedlem og sjef for global marketing – (og ikke tro at dette er noen familiebedrift, Suzuki er et navn omtrent like vanlig som Jensen hjemme i Japan) og minnet oss først om at de første Suzuki-bilene kom til Europa i 1968, etter at de hadde produsert hjemme siden 1955.

Men han gikk snart over til å fortelle om dagens debut. Flunkende ny og den minste av Suzukis fem ”strategiske verdens-modeller” (hva nå det måtte være), og vi hørte om Eco-tankegang og stilig design og en mengde praktiske detaljer inne i et kompakt karosseri, hvorpå teppet ble trukket av en ny, indisk-bygget Alto.

Uaktuell, men likevel…
Mye applaus og stor beundring og så var det hele bortkastet for oss i hvert fall. Bilen skal ikke til Norge, ”fordi den bare kommer med forhjulsdrift” forteller importøren.

Men så viser det seg at borte i en annen hall så heter den Pixo, med Nissan som familienavn. Nissan og Suzuki har delt modeller før, Moco/Wagon R er et eksempel, men aldri før har samarbeidet vist seg over hele kloden, og det er vel også første gang at disse to japanerne produserer sammen i India.

Fem fører, fire seter, 356 cm lengde oppå 236 cm akselavstand med en 1-liters 3-sylindret bensinmotor som gir 65 hester.  0,46 liter/mil kan oversettes til 103 g CO2 pr. km. Bra utstyr, et interiør som virker forholdsvis premium og dører som låter tungt når de smekkes i er ting som kan være viktige for mini-klassen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: