[]
[] [firmabil.no] []

Bybil for landeveien


Tekst: Stein Pettersen
Foto: Trygve Bæra



NETTKJØRT: Hypen rundt Fiat 500 har vært stor – og jo da – vi har vel også gjort vårt for å skape den. Men diesel – blir ikke det fryktelig feil?

Feil men så utrolig riktig
For et merke som i fjor solgte 214 biler totalt – må det jo føles godt å allerede ha solgt 217 Fiat 500 så langt i år. I tillegg kommer i underkant av 40 såkalte ”bruktimporterte” – biler som har gått noen få kilometer før de hentes til Norge.

Når du står utenfor Fiat 500 Mulitjet er det noe som ikke stemmer – lyden. Man blir rett og slett litt overrasket og kikker en gang til.

Samtidig er det ikke tvil om at et CO2-utslipp på 111 g/km som følge av et forbruk på 0,42 l/mil, kler en bybil som hånd i hanske.

SE STORE BILDER HER

Litt høyere
Motoren på 1248 kubikkcentimeter yter 75 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Mens dreiemomentet på 145 Nm skal være tilgjengelig fra 1500 omdreininger.

Etter noen dager med bilen, føles det nok mer som om området mellom 2000 og 4000 er mest fleksibelt.

Ute på veien er den lille turbodieselen imponerende. Der mange andre små dieselmotorer mangler trykk, virker mulitjet-motoren sterkere enn tallene skulle tilsi, særlig når du finner rytmen for gir og turtall.

Gearkassen er for øvrig ganske tettsteget og presis og matcher godt opp mot resten av kvalitetsfølelsen som finnes i denne bilen.

Ta den på tur
Dieselmotoren er også nøkkelen når det kommer til kjøring utenfor bygatene. Der bensinmotoren virker litt støyende og slitsom når du tar 500 ut på landeveien, kler dieselmotoren bilen langt bedre.

Det er lite støy og vibrasjon i denne motoren. Den oppleves faktisk som mer raffinert enn de to bensinmotorene som finnes til 500.

Til å være en liten bil er komforten helt grei. Den er mer følsom for de korte skarpe ujevnheter enn større biler – ikke minst på grunn at kort akselavstand og et ganske stivt fjæringsoppsett.

Støybildet blir dessverre mye påvirket av underlaget du kjører på. Fra å være svært stille på god asfalt, blir støyen nesten plagsom når du kommer over på grovere underlag.

Vindstøy er nesten fraværende og motorstøy er faktisk bare sjenerende under akselrasjon.

Gjerrig
Ved rolig kjøring i rundt 80 klarte vi dessuten å få svært hyggelige forbrukstall ut av bilen, og lå på langkjøring godt under 0,4 liter per mil.

Fiat blir ofte sammenlignet med Mini. På enkelte områder kan det være greit, men når det kommer til kjøreegenskaper når ikke 500 helt opp.

Riktignok er resepten med ett hjul i hvert hjørne sjelden feil, men den er litt for myk til å bli direkte sportslig. Styringen er imidlertid presis, og følelsen med underlaget er god.

X-faktor
Retrobiler har en tendens til å falme ganske fort. 500 har vært en sjarmbombe fra vi så de første designskissene, og holder fortsatt koken.

Til tross for sine beskjedne ytre mål har den en utstråling som gjør at det fortsatt er mange som kikker, og som blir stående og kikke på den når du parkerer. Det er rett og slett en bil som det er lett å smile til.

Innvendig er bilen med sitt svært særpregede interiør usedvanlig trendy. Det gledeligste er imidlertid kvalitetsfølelsen i knapper, brytere og rattet – det bidrar sterkt til vår entusiasme for bilen.

Vi skulle gjerne sett at man kunne bestille bilen med bedre seter – de har nemlig for dårlig sidestøtte og blir for korte for en voksen mann. Det er i grunnen synd, for plassen til føreren for øvrig er nemlig svært god.

Bagasjerommet er mest symbolsk, men det er selvsagt mulig å plassere noen handleposer eller noen bager der. Baksetet gir grei plass til små barn og noe mer bør man vel heller ikke forvente seg.

SE STORE BILDER HER

Fakta Fiat 500 1,3 Multijet

Pris: kr 192 900

Motor: 1248 ccm

Ytelser: 75 hk v/ 4000 o/min

Dreiemoment: 145 Nm v/ 1500 o/min

Forbruk: 0,42 l/mil

CO2-utslipp: 111 g/km

0-100 km/t: 12.5 s

Topphastighet: 165 km/t

Mål (LxBxH): 355 x 163 x 149 cm

Vekt: 865 kg


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: