[]
[] [firmabil.no] []

Strøm i navet


Jon Winding-Sørensen



Aldri har Paris-utstillingen vært så elektrisk. En dekkfabrikk sto for den største nyheten.

Friendly
Jeg har allerede fortalt om Michelin-hjulet som Venturi bruker i sin nyeste el-bil (KLIKK HER FOR Å LESE). Men for å studere det i detalj måtte vi bort til Michelins egen stand, som lå rett ved siden av Heuliez.

Og de to hadde også samarbeidet om litt strøm denne gangen. Michelin med hjulet sitt, og Heuliez, karosserimakeren der det nå er masse indisk kapital, som hadde bygget to biler rundt den spennende komponenten.

Den ene bilen var svært søt, og het Friendly, men var mer en indikasjon på hva som kan komme.

En treseters mikrobil med tre motormuligheter der den sterkeste var på 25 kW og med tre batteripakke-muligheter med max rekkevidde på 250 km.

Det hele var pakket inn i det franskmennene kaller Monovolum – enBoks – med praktiske skyvedører og utført med vennlige farger både utenpå og inni.

Will
Den andre var seriøs. WILL het den. En konvensjonelt utseende 2-dørs hatchback med plass til fem.

Hvert av forhjulene var erstattet av det fantastiske Michelin-hjulet. Det veier ikke noe særlig mer enn et vanlig hjul, inne i felgen finner man både en el-motor og et aktivt elektronisk fjæringssystem som reagerer på 3/1000 dels sekund.

Det betyr at det ikke bare er bulker i landeveien den kan ta seg av, den kan også korrigere for krengning eller pitching og dermed være med på å bedre ikke bare komforten, men også kjøreegenskapene.

Denne delen av forestillingen bruker nesten ikke noe strøm, det aller meste går til fremdriften. Michelin og Heuliez sier at i Norge vil vi kunne regne med ca. 10 g CO2 pr. km i et kilde-til-hjul regnskap.

I Frankrike eller Finland med strøm fra ”alternative” kilder snakker vi 20 g og i Tyskland, med mye kullfyrte kraftverk blir det allikevel ikke verre enn rundt 80.

Ambisiøst
Heuliez er ambisiøs når det gjelder WILL. De sier at de har kunnet bygge en helt ny type plattform, siden man ikke trenger antydning av motorer eller transmisjoner om bord, slik at de har fått til et innvendig volum som ville være utenkelig i en konvensjonell bil.

Noe av den plassen kan de bruke til ganske omfattende batterier, slik at man kan, hvis ønskelig, ta med seg strøm nok for 400 km.

Mot slutten av neste år skal bilen begynne å trille av samlebåndet i Cerizay. 5000 biler det første hele året sier de, et antall som kan ganges opp med 10 i løpet av fem år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: