[]
[] [firmabil.no] []

Fransk kineser


Jon Winding-Sørensen



Shuanghuan Ceo er den første kinesiske bilen som selges i Frankrike. Selvfølgelig ble den vist i Paris.

På høy tid
Jeg går ut fra at Mitsubishi selv vet hvor mange kinesiske fabrikker som bruker deres motorer eller girkasser eller rammer eller andre komponenter. Vi andre klarer ikke holde følge.

Her er en ny en, Shuanghuan som har begynt å selge sin Ceo i Frankrike. Den har Mitsubishis 2,4-liters firer med 16 ventiler og elektronisk innsprøytning, men det var på høy tid den ble introdusert på markedet, for motoren holder ikke til mer enn Euro 4.

Bilen har en europeisk typegodkjenning fra 2007, og ble frigitt for salg i Frankrike av franske myndigheter i februar i år, med en LPG-utgave som ble sluppet fri fra myndighetene i juli. 140 hester og 270 g CO2 per kilometer er verdiene for normalutgaven.

Mye Mitsubishi
Bilen selv er en grei SUV, med en 4x4 teknikk som også ser veldig Mitsubishi ut, men detaljer om den, eller om den kommende automatkassa, eller om den ”helt nye” girkassen som skal komme om kort tid, var ikke tilgjengelig.

Derimot er det åpenbart at hele rammen er gammel Pajero-aktig teknikk. Eller som Shuanghuan sier: ”Vi ba Mitsubishi utvikle et nytt chassis for bilen vår”.

Hvem det var nytt for, dem eller Mitsubishi sier de ikke noe om, for oss er det åpenbart at det ikke var nytt for Mitsubishi. 

Selv om en akselavstand på 285 cm er langt over der Mitsubishi vanligvis beveger seg, og er helt inne på Land Cruiser territorium. Det er også skrufjærer rund baut.

Det ser forresten også ut som en del strukturelle sikkerhetsdetaljer er lagt på i etterkant, man risikerer selvfølgelig at en slik bil også blir innkjøp til et EuroNCAP-smell. 

Bilen var utstilt på Paris-utstillingen, sammen med en rekke andre kinesiske biler og vakte, kan man trygt si, ikke stor oppmerksomhet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: