[]
[] [firmabil.no] []

Peugeots nye bilmodell


Jon Winding-Sørensen



Prologue het en av Peugeots konseptbiler på Paris-utstillingen. Den er en prolog til en ny produksjonsmodell i Qashquai-klassen.

Nesten klar
Da vi var i Frankrike i sommer for å prøvekjøre Peugeots faceliftede 407 (KLIKK HER FOR Å LESE), kjørte vi forbi et meget innelukket område på Sochaeux-fabrikken.

”Der er den nye modellen vår”, sa guiden. ”Den er allerede i før-produksjon og vi prøvekjører den på landeveiene rundt her. Vi gidder ikke å maskere den, for det er da man virkelig vekker oppsikt. Nå tror folk at det bare er enda en Peugeot, selv om de ikke er helt sikre på hvilken. Og den skal IKKE hete 3008” – var noe av det vi fikk melding om.

NN
Hva den skal hete er det visstnok ikke tatt klar bestemmelse på ennå, men i Paris het den i hvert fall Prologue.

Og selv om den der ble vist med et slags hybrid-alibi, er det helt klart at Peugeot kommer med denne bilen, nesten uforandret i forhold til det utseendet vi fikk presentert i Paris, at den kommer til å debutere som produksjonsutgave i Genève og at den kommer til Norge ved sommerferietider.

Og at vi snakker om en ganske kompakt crossover som ligger i området rundt Nissan Qashqai (skjønner du at selv internt hos Nissan heter denne bilen bare QQ?).

Fikse løsninger
Det er ganske mange detaljer på konseptbilen som vi slett ikke er sikre på vil bli overført til produksjonsmodellen, fra fikse, fleksibelt ”hobby”-interiør og hekkdør-finesser, til headup display fra dashbordet.

Dersom Peugeot akter å gjøre denne bilen tilgjengelig for en stor kundekrets, vil de nok droppe en del av slike finesser og i stedet konsentrere seg om gjennomprøvde, CO2-fattige drivverk og ukomplisert oppskrift ellers.

Hybrid Light?
Muligens kan den få en mikro-hybridisering med for eksempel start/stopp og en forsiktig regenerering ved oppbremsing, men selve det tunge hybrid systemet, som ble vist på mange PSA-modeller nå, er nok ikke klart før en gang i 2011. 

Men målene er nok allerede helt klare: Akselavstand på 2613 mm, og 4365 x 1837 x 1639 mm (LxBxH) som ytre mål. 

Nytt de siste sesongene er at man igjen oppgir luftmotstandskoeffisienten som her er på 0,33. Men før vi aner noe om drivlinjene, kan vi heller ikke si noe om utslippet.

Om jeg likte bilen? Den så grei nok ut, ikke spektakulær, men det er den vel heller ikke ment å være. Jeg kan imidlertid klare meg uten den enorme Peugeot-fronten, og nå som de har fått ny designsjef, kan kanskje Peugeot få modifisert den litt også?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: