[]
[] [firmabil.no] []

Ny rekord for Paris


Jon Winding-Sørensen



Paris-utstillingen har satt ny publikumsrekord igjen. Var det noen som klaget på manglende bilinteresse?

NY BESØKSREKORD
...forteller arrangørene av Paris-utstillingen stolt. 1.452.972 besøkende har de hatt i år da dørene stengte.

Den forrige rekorden var fra den forrige utstillingen, den for to år siden, og den lød på enmillionfirhundreogtrettientusenåttehundreogåttitre. Med andre ord, økningen tilsvarte ikke en gang inflasjonen. 

Men rekord er rekord. Og også når det gjaldt 11.000 journalister fra 92 land, var det en rekord, for ikke å snakke om 90 verdenspremierer. Akkurat det siste tallet stusset jeg ved, vi har vel nesten dobbelt så mange artikler fra denne messen, og så vidt jeg husker har vi da stort sett skrevet om nyheter.

Nå liker jeg ikke helt at Paris sammenlikner sine egne rekordtall med de fra Tokyo (1.425.800) eller Frankfurt (de manglet 21.000 på å nå en million sist), fordi Paris har tross alt åpent en uke lenger enn de andre, så hvis vi for eksempel deler opp besøk pr. dag, er de ikke i nærheten av noen rekord.

Ei heller liker jeg at de har kalt utstillingen sin Mondiale, de siste gangene. Hva i all verden er galt med det gamle navnet: Salon? Lyder det ikke flott nok?

Stort spekter
Derimot behøver jeg vel ikke forsikre noen om at jeg er kjempefan av Paris-utstillingen som utstilling. Og, siden dette blir den siste reportasjen derfra, skal jeg bringe nok et eksempel på hvorfor jeg er så glad i denne. For her treffer man både alt det man venter å finne på en skikkelig bilutstilling. Men du finner også alt det du ikke ante at det gikk an å finne.

Vi har vært gjennom en del på disse ukene BilNorge har levert stoff fra Paris. Merkelige el-biler, tråbiler fra Ungarn, nye luksuslimousiner for afrikanske diktatorer – hele spekteret.

Og blant avvikerne må vi jo også inkludere Alain Deveze. Han hadde kjøpt seg en mørk krok, fordi han har nemlig verdens beste ide. Han har en stund bygd gokarts der hjulene står i rombeform, slik at når du kjører rett frem er det bare forhjulet og bakhjulet som er i kontakt med bakken. I svinger kommer det ene av sidehjulene ned og hjelper deg rundt.

Nå har han bygget en super-motorsykkel etter samme oppskrift. Men siden denne sykkelen ikke får lov til å krenge som en vanlig motorsykkel, likner den altså mer på en bil, og derfor har han tenkt å bygge en bil med denne layout'en. Det var det han sto på utstillingen og fortalte til alle som ønsket å høre etter.

Og det er jo disse som gjør Paris til noe helt spesielt, til noe man ikke opplever noen andre steder. Og som gjør at allerede nå er 2. – 17. oktober 2010 notert inn i almanakken min. Da finner neste Mondial sted.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: