[]
[] [firmabil.no] []

Ingen endrer et ikon


Knut Moberg d.e.



Toyota Hiace lanseres snart som ”ny modell”. Men man skal kjenne bilen godt for å se at det er noe nytt i det hele tatt.

Hiace er et ikon i Norge. Det er bare et år siden sist bilen ble endret, og nå er det flikket litt på bilen igjen. Dette er det nye på modellen som lanseres i november:

• Innvendig støynivå er redusert med 9 dB. Det er gjort ved mer isolasjon i vegger, motorpanser, gulv og tak.
• Grillen har nye kromdetaljer og baklyset står i ramme.
• Nye brytere for elektriske vindusheiser.
• Speedometer og turteller har fått kromdekor rundt kantene.
• Brytere for sentrallås er flyttet til venstre side på instrumentbordet.
• Ny farge er sort metallic. Setetrekkene er i mørkere nyanser.
• Antall taklys i varerommet er doblet – fra en til to.

Nytt er det også at 2-sone alarm (ettermontert) kan leveres for 8000 kroner.


Bare Hiace er Hiace

Toyota produserer Hiace i Japan og selges i noe volum i bare tre land i Europa. Av Finland, Irland og Norge er det norske markedet det suverent største. Hiace er nærmest ukjent i de andre landene.

- Bare Hiace er Hiace, sier markedssjef Jørn Brønmo i Toyota Norge. Da den endrede bilen ble lansert på et stort markedsmøte på Gardermoen, var forhandlerne og ansatte synlig interesserte. For de hadde ikke ventet noen endringer i det hele tatt.

- Hiace blir fortsatt bestselgeren i Norge, sier Brønmo.

 

Ny varebil utsatt på ubestemt tid

Toyota har utsatt på ubestemt tid lanseringen av en helt ny varebilmodell. Flere alternativer har vært utredet alt fra en helt ny, moderne varebil – til deltagelse i et samarbeid med konkurrenter om en felles kassevogn. Men Toyota-ledelsen har valgt å sette planene om en ny kassevogn meget langt ned på prioritetslisten.

Toyota har også utsatt planene en ny mindre varebil. Den skulle ha kommet i 2009 – men når eller om den i det hele tatt vil komme, er i dag helt i det blå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: