Samba-Chevrolet
Også Brasil varter nå opp med ny Chevrolet. Skal de vise at den nye Delta-plattformen er virkelig global? GM har åpenbart to formål med å presentere sin GPiX på Sao Paulo-utstillingen. Den ene er å fortelle at her er en bil som selv om den heter noe med G for Global, er denne en 100 prosent Brasil-design. Fra et av de større GM-designstudioene – de har 11 rundt i hele verden. Her jobber det nesten 80 personer nå, men en investering på 36 millioner skal gjøre arealet tre ganger så stort og få arbeidsstokken opp i 190 personer. ”Der kan dere se hvor alvorlig vi tar Brasil” er budskapet. Det andre er nok at her har vi enda et eksempel på hvor mye den nye Delta-arkitekturen kan brukes til. Vi så det i Paris, der denne nye globale plattformen lå under både Cruze og Orlando. Og selv om de første meldingene fra Sao Paulo ikke sier noe, verken om mål eller teknikk, skulle det forundre oss mye dersom ikke dette også er en modell bygget på den nye oppskriften. GPiX-navnet betyr visstnok Global for G (som sagt) mens PiX dessverre ikke betyr Perfect Injection med firehjulsdrift, derimot står det for Picture – bilde eller uttrykk forklarer de det med. Glem den fjollete tolkningen, poenget er at her har vi en to-dørs med panorama-glasstak, høy bakkeklaring, solide hjul og robust utseende som vel skal gi inntrykk av å beherske de tynnere befolkede områdene av dette enorme landet. Dette er den tredje konseptbilen vi viser dere fra denne utstillingen, Sao Paulos 25. i rekken. Dersom noen av dere lurer på hvorfor bilfabrikkene legger så store ressurser i dette markedet så bør man være klar over at dersom Brasil hadde ligget i Europa hadde de vært nummer tre på listen over bilproduserende land. Nesten 3 millioner personbiler ble fremstilt der i fjor, det er med andre ord et ganske stort marked å slåss på. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |