[]
[] [firmabil.no] []

Audi S4 - Nær fullendt


Tekst & Foto: Terje Ringen - BilNorge.no



FØRSTEINNTRYKKET: Du kjenner deg vel til rette med en gang du synker ned i sportssetene i Audis nye S4. Og noen timer på veien er langt fra negative for opplevelsen.

Perfeksjonist

For å legge kortene på bordet med en gang: Dette er en av de beste biler jeg har kjørt på lang tid. Og det uten at går ut over de praktiske egenskapene.

For Audi S4 er en fullverdig familiebil som leveres som både sedan og stasjonsvogn. Samtidig har den ytelser og egenskaper i sportsbilklassen. Som at den spiser null til hundre på 5,1 sekunder, og har en potensiell toppfart på 250 km/t.

Den komplette familiebilen – hadde det ikke vært for en prislapp som gjør den til en ren drøm for 99 prosent av bilkjøperne.

For 1,1 millioner kroner er mye å betale for en bil. Skjønt mange bruker vesentlig mer på biler som verken har et snev av vinteregenskaper eller plass nok for den daglige handleturen.

V8 til V6

Mens det er en normalt pustende V8 som råder grunnen under panseret på dagens S4, finner vi en V6 med direkte innsprøyting og kompressor i nykommeren.

333 hk i området 5.500 - 7.000 omdreininger. Maks dreiemoment på 440 Nm står til din disposisjon mellom 2.900 og 5.300 o/min. Det gjør at du ubesværet akselererer fra 80 til 120 i 4. gir på 4,4 sekunder.

Sammenlignet med dagens S4 er forbruket kraftig redusert. Et snitt på 0,97 liter på mila er 27 prosent lavere enn behovet forgjengeren trengte for å stille tørsten. Uten at det går ut over kjøreglede eller dynamikk.

Velutstyrt

En S4 er godt utstyrt. I tillegg Audis etter hvert så typiske LED kjørelys, har den Xenon pluss, en platinagrå grill ned kromme, vertikale ribber og godt synlig S4-logo.

Nedre del av frontspoileren og de utvendige speilhusene er i aluminiums-look – her kunne de vel kostet på seg å benytte ekte vare i stedet for billig plastikk. Det samme gjelder ”aluminiums-look” på dashbordet.

Litt bredere og litt tettere til bakken forsterker inntrykket av dynamikk og kjøreglede. Små detaljer som doble eksosrør på begge sider, en platinagrå diffusor og en diskret integrert spoiler - enten på koffertlokket (sedan) eller over bakluka (Avant).

Sportslig

Innendørs er skinn og Alcantara standard på elektrisk justerbare sportsseter med god komfort og sidestøtte.

Sportsrattet er tykt og skinnkledd og utstyrt med knapper som lar deg styre viktige funksjoner. Det gjør du også fra MMI-sentralen mellom setene.

6-trinns manuell gearkasse er standard, men vi anbefaler på det varmeste å bla opp de rundt 20.000 ekstra Audi vil forlange for den nyutvikle 7-trinns S tronic kassa. Den gjør at du kjører mer effektivt, enten ved å benytte hendlene på rattet eller ved å la bilen selv velge det ideelle gearet. Og uten at du trenger å slite ut venstrefoten med å betjene en clutch.

Audis anerkjente quattro-teknikk sørger for å fordele kreftene etter behov.

I utgangspunktet er fordelingen mellom for- og bakaksel 40/60, men inntil 65% av drivkraften kan gå til framakselen og inntil 85% til bakhjulene.

Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) griper inn senere enn normalt og kan deaktiveres i to trinn.

Skreddersøm

Med Audi Drive Select kan du skreddersy bilen til dine ønsker – enten til å bli mest mulig dynamisk eller i den mer komfortable retningen. Sport, Auto og Comfort er standard, men disse kan også justeres individuelt i forskjellige kombinasjoner og påvirker gassrespons, gearskift, servostyring, demperkontroll og den nyutviklede sportsdifferensialen S4 er utstyrt med.

Sportsdiffen virker enkelt forklart omvendt av en ESP. Mens ESP bremser et hjul sørger systemet i S4 for å gi ekstra skyv til det bakhjulet som befinner seg ytterst i en kurve for å styre bilen mer effektivt ved akselerasjon. Resultatet er at man forhindrer så vel understyring som overstyring.

Vi prøvde så vidt systemet på bane på Mallorca, men dessverre med så utslitte dekk at den var vanskelig å få den helt store trygghetsfølelsen.

Men at vi fikk hjelp fra bakvognen i raske svinger, var godt merkbart.

Nær perfekt

Audi S4 er så nær en perfekt familiesedan eller stasjonsvogn man kan komme. Her har du plass til det meste, komfort som gjør at du gjerne tar lange omveier og spenst nok til å tukte det meste når lyset skifter til grønt. Men dessverre er det ikke mange som er i stand til å bruke 1,1 millioner kroner på bil.

Konkurrentene det er naturlig å sammenligne med er BMW 335i og Mercedes C350, og disse ligger et stykke under millionen – selv med firehjulsdrift og automatgear.

 

Fakta: Audi S4 Sedan

Motor: 6-syl. V-motor med kompressor, 2995 ccm. Effekt: 245 kW (333 hk) v/ 5500 o/min. 440 Nm v/2900-5300 o/min.

LxBxH: 472 x 182 x 141 cm.

Akselavstand: 281 cm.

Egenvekt: 1650 kg.

Aks. 0-100 km/t: 5,1 sek.

Toppfart: 250 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,97 l/mil.

CO2-utslipp: 225 g/km.

Pris: Ca kr 1.100.000.

Konkurrenter: BMW 335i. Mercedes-Benz C350

 

+

En perfekt allround bil med egenskaper i sportsbilklassen

-

Hvorfor ikke slippe løs mer av vellyden? Bilen har ikke noe å skamme seg over på dette feltet


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: