[]
[] [firmabil.no] []

Tre små fornyes


Terje Ringen



Etter å ha vært på markedet i snart fire år, er det på tide med en liten ansiktsløfting for de små trillingene fra Citroën, Peugeot og Toyota.

Midtlivs
Du skal nok kjenne modellene godt for å se endringene, men både eksteriør og interiør er endret sammenlignet med dagens modeller når C1, 107 og Aygo får en ansiktsløfting sånn cirka midt i livssyklusen sin.

De små 1,0-motorene for bensin og diesel får enda lavere utslipp, på henholdsvis 106 og 109 gram CO2 per kilometer. Her i Norge velger de tre konkurrentene bare å markedsføre biler med bensinmotor, men du kan velge om du vil ha tre eller fem dører og om du vil ha elektrisk styrt manuell gearkasse (107).

Mest Toyota
Det loves også bedre støydemping (noe som absolutt kan trenges!) og flere praktiske løsninger om bord. Dessuten kommer et par nye farger til på paletten.

I Norge er det hittil i år solgt til sammen 821 stk. av de tre modellene, noe som i følge data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken per oktober gir dem en markedsandel på 56 % i segmentet for såkalte ”minibiler”.

Toyota er størst med 512 registreringer foran Peugeot med 200 og Citroën med 109. Det er kun Fiat 500 som kiler seg mellom Toyota og de to franske på statistikken over minibiler fra OFV. Av den er det registrert 242 hittil i år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: