[]
[] [firmabil.no] []

GM mot null


Jon Winding-Sørensen



I forrige uke kunne du få kjøpt hele den amerikanske børsnoterte bilindustrien for 7 millarder dollar. Det var før analytikere priset GMs aksjer til null.

Etter nok et elendig kvartal tok GM frem roperten for å gi klar beskjed om at nå trenger de hjelp. De sa i klartekst at kapitalen som er nødvendig for å vedlikeholde normal drift ville være tørket ut i løpet av første halvår 2009, med mindre forholdene i markedet bedret seg, eller de ble tilført flere penger.

Riktignok tilføyde de at de hadde identifisert måter å skaffe mer kapital på, men det er et spørsmål om ikke det er litt for lite og litt for sent – hvem ønsker å betale for Hummer, fabrikk, merkevare, lager - i dag?

Men mens GM regnet med å ha kapital et stykke ut i neste år dukket analytikere fra Deutsche Bank i USA opp med prognoser på at GM kunne gå tom allerede i desember i år, og selv med solid hjelp fra myndighetene ville investorene tape pengene sine.

Derfor flyttet de aksjene fra ”Hold” til ”Sell” og satte samtidig target-prisen på GM-aksjen til null. Selvfølgelig reagerte børsen, i går var aksjekursen i nærheten av 3 dollar før den tok seg litt opp igjen. Lavere har den ikke vært på mer enn 30 år.

Samtidig fortsetter Regjeringen å si at det eneste den kan tilby den skadeskutte bilindustrien er porsjoner fra de 25 milliardene som er bevilget som hjelp til å utvikle nye, drivstoffgjerrige biltyper. Av den store bankpakken på 700 milliarder dollar skal ikke bilindustrien få noe.

I ettertid er det selvfølgelig lett å si at de tre amerikanske fabrikkene i stor grad har bidratt til mye av elendigheten selv.

Gjennomsnittsalderen for amerikanske biler er i dag mer enn 9 år, i 1990 var den på under 7. Det betyr at skrotingen ikke har holdt takt med salget, og takket være incentiver, rentefri finansiering og massive tilbud har amerikanerne ofte skaffet seg både tre og fire biler. Nå er salgstakten ca. 10,5 millioner biler pr. år, men industrien har lenge jobbet med 17 millioner som et ”normal-år". Minst 2 millioner av disse 17 regner man med er resultat av direkte ”push”.

Dersom man definerer et normalår som et der salget tilsvarer skrotingen, vil årlig salg ligge på ca. 13 millioner. Det betyr at dersom GM, Ford og Chrysler beholder dagens markedsandel, vil de ha et marked på rundt 6,5 millioner biler/år - et langt fall fra de nesten 10 de solgte for bare noen år siden. Slike utsikter gjør jo at man blant annet spør om det virkelig er plass til ”De Tre Store” i fremtiden. Kanskje det er nok med ”De To Ikke Fullt SÅ Store”.

Det er et underlig 40-års jubileum for starten på den største redningsaksjonen i amerikansk bilhistorie. Det var i november 1968 Lee Iacocca, Mustangens far, som da hadde fått sparken fra Ford, fikset et kjempestort statlig lån til Chrysler. Som ble betalt tilbake godt foran rutetiden.

Det er i hvert fall ikke hans skyld at det er mørkt nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: