Challenger møter Viper
Chrysler hadde noen spennende Dodge på årets SEMA. Også en med Viper-motor. Selvskryt Selvfølgelig måtte Chrysler bruke årets SEMA (du vet vel at det betyr Speciality Equipment Market Association?) utstilling til å vise hva deres Street and Racing Technology-avdeling kan gjøre. Det gjorde de først og fremst med en Dodge Challenger som var døpt SRT 10. 10-tallet fordi det ikke var noen vits i spørre hvor mange hester det var i denne. For her hadde de skohornet inn V10-motoren fra Viper, og dermed vet de fleste av oss at det er nok av både krefter og moment. OK, da, 600 hester var det, som drev gjennom en spesiell SRT sekstrinns-kasse med Viper-utvekslinger til en diff med brems som var montert i et lett aluminiumshus. Bakstillingen var en fem-links uavhengig konstruksjon, ganske stiv med muligheter for individuelle innstillinger. Bilstein og Brembo Foran er det også ren raceopphengning, med skikkelige europeiske Bilstein-dempere. Hardware i bremseavdelingen er massive Brembo, men software er SRTs egen som til og med føler sideakselerasjon og justerer bremsekreftene etter det. Alt ellers er spesielt også, fra den nye rødfargen til carbonfiber-karosseribiter. Fra aerodynamiske hjelpemidler til skinninteriøret. Og ikke å forglemme: instrumentene, som blant annet inneholder en RCD med PP, Reconfigurabel Display med Performance Pages, betyr det, eller enkelt sagt, muligheter til å hente opp null til hundre eller hundre til null tider og krefter på et øyeblikk. Populær Men det var to andre Challenger fra Chrysler i Detroit der også – i tillegg til de mange freelance-Challengerne man så overalt. (Sannsynligvis var Challenger den mest populære bilen på SEMA i år). De viste en Targa-modell, som også hadde Viper-aner. Men da i form av den giftige Viper-grønne fargen. Under panseret var det ”bare” en 392 Hemi på 540 hk og masse spesialiteter langs drivlinjen. Den andre Samanthaen (hvorfor i all verden begynte noen å kalle Challenger Samantha?) var en Challenger Blacktop. Her gikk det også masse på stil, selv om det var Hemien som drev her også. Men spesielle karosserikomponenter foran og bak, og et coilover-kit som senket bilen flere centimeter gjorde inntrykk sammen med et spesielt eksos-system. Men det var utvendig lakk, svart på svart med et resultat du aldri har sett før, som nok gjorde at hundrevis av custom-byggere reiste hjem med en kjempeidé. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |