VW tar SEMA i egen hånd
I år var det VW som viste VW-Specialmodeller på SEMA. Eco Volkswagen of America hadde bestemt seg for å overta showet selv i år. Så de kom til SEMA med egne spesialmodeller. Mest spennende var den Passat CC de kalte Eco-performance. Her var det mer perfomance enn eco. En toliters TSI-motor var påført en APR turbolader og presterte dermed 315 hk. I en trimmingsgrad der eco var mer fremtredende, var utbyttet 225 og det fantes også en ja-takk-begge-deler-utgave som bød på 255 hk. Gullkyst Det ble ikke sagt noe om mulighetene for å se denne på forhandlernes gulv i fremtiden, men en annen CC-utgave som var døpt Golden Coast skal definitivt leveres. Det var mye styling og 18-tommers hjul her, men det var alvor også. 286 hester fra 3,6-liters FSI motoren og keramiske bremser løftet rett fra A8. Tiguan GTI Tiguan kom forresten også i en seriøs GTI-utgave. To-farget eksteriør var ikke det mest oppsiktsvekkende. Det var det, nok en gang, motoren som sto for. Igjen en 2-liters TSI-motor og en APR turbo, men nå med 299 hk på skalaen. Det er vel det gearkassen tåler, når det er montert 40-profils 19-tommere i de andre endene for kreftene. Utbanka skjermer, spoilere og stigtrinn er med på å gjøre denne til en meget attraktiv GTSUV. Jetta Cup Akkurat som Gold Coast skal i hvert fall også Jetta Cup Edition inn i katalogene. Den er bygget for en spesiell klasse hos Sports Car Club of America, men kommer også i en CUP Street utgave med enkelte karosseri-modifikasjoner og 18-tommere pluss et litt spesielt interiør. 142 hk fra to-liters TDI høres ikke spesielt spennende ut. Om den åpne, toseter sentralmotor-roadsteren som snart skal debutere i USA er særlig spennende, er jeg heller ikke helt sikker på. Utsatt roadster Introduksjonen er forresten forskjøvet fra Los Angeles nå i november til Detroit i januar – sikkert mange damefrisører på Sunset som gråter sine stylede tårer over det. Det er få informasjoner om denne nye nisjemodellen, men det er helt opplagt at den slekter på Concept R fra Frankfurt i 2003 som Maximillian Missoni og hans unge kolleger hadde vært ansvarlige for. En av de få vellykkede bilene som Peter Schreyer, nå Kias designsjef, hadde vært ansvarlig for i hans korte karriere som VW designsjef. Men de få antydningene vi har fått av hvordan denne 2011-modellen kommer til å se ut, tyder på at det opprinnelige designet er vannet sterkt ut, akkurat som det skjedde med Scirocco. Og da hjelper det ikke om bilen er bygget på en R8-plattform (selv om det bare er snakk om en firer). Hele prosjektet virker ganske pussig, men spesielt pussig er det å debutere den i et område der garantert ingen kommer til å kjøpe den, i stedet for å vise den der det tross alt finnes en og annen potensiell kjøper. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |