LA-drøm: GM Chaparral Volt
Som vanlig til Los Angeles-utstillingen, er de lokale designsentrene invitert til å drømme. I år om racerbil for 2025. Her er GMs løsning. Jord, Vind og Ild Det første designerne hos GM gjorde da de hørte hva årets oppgave var, var å gå til Jim Hall, mannen bak den opprinnelige Chaparral, og spørre om de kunne få bruke navnet. ”Skulle bare mangle”, eller noe slikt, sa racinglegenden. Dermed satte de i gang. De drømte seg en bil som skulle kunne vinne 2025-utgaven av Los Angeles Times Grand Prix, som for første gang kjøres etter en ny formel: Eco-triathlon. Det vil si at bilens energi må samles fra de tre erke-kaliforniske natur-ressursene: Jord, Vind og Ild. EREV Til det har GM utviklet EREV-systemet, der man samler og genererer energi, hvor man driver energy management og hvor man fordeler energien til motorene. Man bruker jordens gravitasjon og et eget system med bevegelsesoppsamling, sammen med aero-termisk motstand for å oppnå utrolige oppbremsings-verdier. Når det gjelder vind henter man selvfølgelig elementer fra den legendariske Chaaparral 2 J, men i stedet for en stor, bevegelig vinge bak bruker man en turbin som både kan suge ut overskuddsvarme fra brensecellene, skape marktrykk, eller bidra til bremsing eller energiopphenting. Og ilden er i dette tilfellet Californias fantastiske sollys som man samler opp både ved hjelp av tynnfilm-cellene på karosseriet og i depotet og gjør om til den fiktive energikilden til Volt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |