[]
[] [firmabil.no] []

Mustang klar for nye utfordrere


Terje Ringen



Den startet noen sjokkbølger da den ble lansert, men nå oppdaterer Ford sin populære Mustang for å være bedre rustet mot nye konkurrenter.

"Modernisert retro"

Det var i 2005 at Ford lanserte dagens utgave av Mustang, en helt ny bilmodell hvor bare navnet var det samme som tidligere utgaver av den ikoniske amerikanske sportsbilen som har dominert amerikanske ”hitlister” i 40 år.

Suksessen Ford oppnådde med sin nye, lett retro-designede Mustang, fikk konkurrentene til å gå i tenkeboksen for snarest mulig å komme på banen med sine egne muskelbiler.

Dodge lanserer sin nye Challenger mens Chevrolet følger opp med sin Camaro, og dermed bretter Ford opp ermene for å møte den nye konkurransen.

HER ER DODGE CHALLENGER

SLIK BLIR NYE CAMARO

Forsiktig

Ford har selvsagt gått varsomt frem. Man endrer ikke radikalt på utseendet til noe som ligger på popularitetstoppen.

Litt rundere hjørner og forfinede detaljer – så beskjedent at du skal kjenne bilen godt for å legge merke til det.

Innendørs har det imidlertid skjedd langt mer. Generelt gir bilen et vesentlig høyere kvalitetsinntrykk med mindre ”plastic feeling”, sier de som har sett den på bilutstillingen i Los Angeles hvor den har sin verdensdebut i disse dager.

Teknisk har bilen fått en rekke oppdateringer. Den stive bakakselen er fortsatt intakt, visstnok fordi eierne helst vil ha det slik.

Men ESP er nå standard. På Ford-språk heter systemet AdvanceTrac Electronic Stability Control og kan stilles i tre nivåer avhengig hvor mye du vil overlate til elektronikken. Om svaret er ”Ikkeno” velger du off-innstillingen.

V Power

Mustang leveres som tidligere med enten V6 eller V8 under panseret – sistnevnte en 4,6-liter med 315 hk og 440 Nm som klarer null til hundre på litt over fem sekunder med noe mindre forbruk enn forgjengeren.

Produksjonen av nye Mustang starter tidlig neste år, og da vil tre klassiske amerikanske muskelbiler være på plass i helt nye utgaver. Tøft i en tid da det meste har bråstoppet i amerikanske bilindustri.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: