Cayman og Boxster fornyes
Vi har gjennom året blitt presentert for ansiktsløftede varianter av 911. Nå står de midtmotoriserte modellene for tur. Mer effekt og lavere forbruk er resultatet. Mer effekt Det er bilutstillingen i Los Angeles som er arena for debuten – ikke Paris som vi trodde da vi presenterte spionbilder av ”nye” utgaver av Cayman og Boxster. I dag er de første offisielle bildene sluppet. Som vi antydet i august, er det drivlinjene som får de viktigste oppgraderingene mens utseendet forblir relativt intakt. 2,9-liters boxer-motorene i basismodellene får 255 hk i Boxster og 265 i Cayman – henholdsvis 10 og 20 hester mer enn forgjengerne. 3,4-liters boxerne i S-utgavene får nå direkte innsprøytning. Ytelsene blir her på 310 hk (Boxster S) og 320 hk (Cayman S), opp hhv. 15 og 25 hk. Resultatet er at Cayman S med PDK (dobbel clutch gearkasse) og Launch Control klarer null til hundre på 4,9 sekunder, mens en Boxster med 6-trinns manuell kasse gjør samme øvelse på 5,9 sekunder. Lavere forbruk På tross av økte ytelser kan de nye modellene skryte av redusert forbruk. Basismodellene med PDK-kasse klarer seg med et snitt på 0,89 l/mil – ned 11 prosent sammenlignet med forgjengerne utstyrt med Tiptronic S. Enda mer markant, hele 16 prosent, er reduksjonen i forbruket for S-modellene med tilsvarende gearkasse. Den har et snittforbruk på 0,92 l/mil. Frontlyktene på modellene er nye, med integrerte retningslys, tilsvarende de man finner på Carrera GT. Baklyktene er for første gang utstyrt med LED-teknologi. Som tilleggsutstyr tilbys en lyspakke med bi-xenon hovedlys og LED kjørelys. Nytt utstyr Det er første gang modellene tilbys med PDK dobbel clutch gearkasse, og som hos VW/Audi sørger denne for raskere gearskift og lavere forbruk enn manuell kasse. Porsche hevder å ha fintunet det allerede sportslige chassiset i modellene, og en rekke nytt tilbehør står på programmet, blant annet tilkobling for iPod og ventilerte seter. De nye modellen kommer på markedet i februar 2009. Vi planlegger å prøvekjøre modellene lenge før det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |