[]
[] [firmabil.no] []

Topp iQ


Trygve Bæra



PRØVEKJØRT: Når Toyota iQ lanseres her i landet etter påske, vil prisene starte på 158.000 kroner.

 
Intelligent navn

Ingen tvil, det pussige navnet iQ er ganske intelligent. Når den eneste virkelige konkurrenten heter Smart og de potensielle kundene er flasket opp med iPod og iPhone, gir Toyota klare signaler til de trendy og samfunnsengasjerte: – Du er lur hvis du sjekker ut denne før du kjøper bil i dag.

Toyota iQ tar nakketak på to-seteren Smart på to vesentlige punkter: iQ er en fireseter, riktignok ”bare” for tre voksne og ett barn, men det er real plass for trauste nordmenn. Dermed har den langt høyere bruksverdi i familiesammenheng. Dessuten er kjøreegenskapene imponerende, sett på bakgrunn av at akselavstanden bare er to meter.

I trange bygater og på små flater kan den ”snu på en femøring” – svingdiameteren er bare 7,8 meter, en drøy halvmeter mindre enn på Smart. I høyere hastigheter på motorvei er den stabil som en storbil, her glemmer vi fort at bilen har beskjeden akselavstand.

Meget kompakt

Fra førerplassen ser iQ ut som en større bil. Sammenlignet med for eksempel Yaris er den 76,5 cm kortere utvendig, men bare 15 mm smalere. Dermed er det ”normal” innvendig kupébredde. I førersetet finner vi en akseptabel sittestilling, selv om våre lange ben gjerne ville hatt lengderegulering av rattet.

Det er når vi snur oss og ser bakover at vi skjønner hvor liten bilen er. I bakspeilet ser nærgående lastebiler ut til å være en forlengelse av seteryggen din. Derfor er det meget betryggende å vite at Toyota lanserer en verdensnyhet her i iQ, nemlig kollisjonspute i bakruta.

I det hele tatt er sikkerheten så godt ivaretatt at Toyota forventer fem NCAP-stjerner. Meget stivt karosseri og ni kollisjonsputer sier litt om den saken.

IQ gir god kvalitetsfølelse bortsett fra midtkonsollen hvor plasten så absolutt ser ut som billig plast. Når Toyotas ingeniører blir konfrontert med dette, gir de en liten åpning for forbedring: – Husk at dette er førseriebiler, den endelige serieproduksjonen starter om noen uker.

 
Bensin og diesel

To motorvarianter er klare til lanseringen, den tresylindrede bensinmotoren med 68 hk, som med 99 gram CO2-utslipp (manuell gearkasse) blir en miljøvinner, samt den velkjente 1,4-liters dieselmotoren med 90 hk. Førstnevnte kan kombineres med enten femtrinns manuell gearkasse eller den nyutviklede Multidrive-kassen (CVT) som gir sømløst og behagelig gearskift, men noe høyere forbruk.

Bensinmotoren er absolutt tilstrekkelig hvis bytrafikken er din vanligste arena. Ved landeveiskjøring foretrekker vi dieselvarianten på grunn av at høyere dreiemoment gir mindre jobbing med gearspaken (dieselmotoren kan bare leveres med manuell kasse) og at den gir bedre fleksibilitet i akselerasjonsfelt og ved forbikjøringer.

400 i Norge?

De største markedene i Europa lanserer bilen i januar. Flere av de mindre markedene følger etter i mars, mens Norge lanserer bilen etter påske, det vil si midt i april.

Et spørsmål er jo om markedet er klar for en slik nyskapning, om den vil selge? Skal vi tro Toyota, vil den ta nakketak på Smart også på det punktet. De har satt seg som mål å selge 400 biler i 2009. Til sammenligning har den norske importøren solgt 37 Smart Fortwo så langt i år.


Fakta Toyota iQ 1.0

Pris: fra kr. 158.000

Motor: 3-sylindret bensinmotor. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6000 o/min. 91 Nm v/4800 o/min

LxBxH: 298,5 x 168 x 150 cm

Akselavstand: 200 cm

Egenvekt m/fører: 935 kg

Nyttelast: 275 kg

Maks. tilhengervekt: 0 kg

Bagasjerom: 32 - 238 liter (VDA)

Dekk: 175/65 R15

Aks. 0 - 100 km/t: 14,7 sek

Toppfart:   150 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,43 l/mil

CO2-utslipp:  99 g/km


+
Smart plassutnyttelse og overraskende fine kjøreegenskaper.

Ikke-eksisterende bagasjeplass som fireseter.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: