Løven fyller 150
Med et navn man nesten ikke kan stave, er det godt å ha en tydelig logo. God ide At Emile Peugeot valgte løven som logo for sine produkter, var omtrent like logisk som at løven er dyret i det norske riksvåpenet. Spesielt når man ser Peugeot-løven med en pil – skikkelig jakt-løve – slik den forekom på mange av de tidligste utgavene. Peugeot-produktet den gang var først og fremst sager, og det var visstnok noe her som man kunne dra som paralleller med løven: ”skarpe tenner eller klør, og et blad som var like smidig som løven. Pluss at sagbladet var like spenstig som løven, der den plutselig jumper etter byttet sitt”. I hvert fall syntes Emile Peugeot at han hadde en god idé da han ba Julien Blazer, en gravør og gullsmed, om å lage denne logoen: en løve i to forskjellige utgaver. En med og en uten pil. Da han var ferdig og Emile Peugeot var fornøyd, ble varemerket registrert, temmelig nøyaktig 150 år siden i dag, og har utviklet seg til å bli et av bilverdenens mer kjente varemerker. Velutviklet Utviklet seg er riktig sagt, for denne løven har utviklet seg kraftig i disse årene. Fra å være en virkelig majestetisk løve som balanserte på en kraftig pil, til dagens ganske stiliserte og markerte løvehode. Man fant den på kaffekverner fra 1881, på sykler fra 1882 og på motorsykler fra 1898. Men løven på biler er en litt mer forvirret historie. Det var nemlig to grener Peugeot som lagde hver sine biler, slik at i mange år skilte man mellom Lion Peugeot og bare Peugeot. Da de to fraksjonene slo seg sammen i 1910 ble det litt mer orden, men ikke mer enn at det var bare noen av modellene som var utstyrt med løve-logoen. Den siste modellen vi vel kan kalle en ekte Lion Peugeot, var en bitteliten modell som kom i 1912, type BB, og som var konstruert av Ettore Bugatti. Løver til salgs Etter det var det en løveløs periode, bare med Peugeot-navnet skrevet på den rare måten der P’en var nesten speilvendt. Og man ikke skjønte så meget av resten av skriften heller. Men Peugeot-eierne kunne kjøpe løse løver som radiatorfigurer helt opp til 201-modellen kom i produksjon, rett før 1930. Mens verktøyet og motorsyklene ble utstyrt med en løve som balanserte på en pil, fikk bilene et skikkelig løvehode på toppen av den stadig mer strømlinjeformede grillen. Den ble imidlertid vurdert så fotgjengeraggressiv at den forsvant fra de siste modellene, som vel var 403, i 1958. Da hadde imidlertid en heraldisk løve, hentet fra hjemmebanen til Peugeot-fabrikkene i Franche-Comté, funnet sin plass på 203-modellen, først bak, men så også foran de siste to år den modellen levde, frem til 1960. Renessanse Den ble sterkt utviklet og dukket først opp på 404 men vi fant den på alle modellene i løpet av 60-årene. Men på 504 dukket det opp en ny en, en løve som hoppet ut fra bakgrunnen, som også etter hvert kom på alle modellene. Den varte heller ikke lenge, for nå ble logoen konturene av en løve, først på 604 og deretter, delvis med en svart bakgrunn, på hele serien. Denne varte i nesten 20 år inntil 406 ble lansert i 1995 med en skikkelig synlig løve midt i fronten. Den ble modernisert i form, men ikke akkurat i moteminimalistisk retning, den forble like dominerende, i 1998. Riktignok finner man den i dag innrammet i en gul ramme, med blå bakgrunn og formet slik at det hele ser ut som et våpenskjold. Men løven er fremdeles gjenkjennelig og driver heldigvis ikke og roter med piler mer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |