Her er Panamera
Porsche har i dag sluppet de første offisielle bilder av sin luksuriøse 4-seter, Panamera. Utseendet levner ingen tvil om familietilhørigheten. Mot termin Fortsatt er det en normal graviditet, ni måneder, til bilen kommer på markedet. Første gang den dukker opp på en messe blir med all sannsynlighet i Genève i mars. Men her får du altså de første offisielle bildene som bekrefter at spionbilder og illustrasjoner vi har presentert de siste årene, stemmer bra med det endelige utseendet. SE VÅRE MANGE PORSCHE-AVSLØRINGER HER Bilen starter en helt ny modellrekke, den fjerde for Porsche, etter 911, Boxster/Cayman og Cayenne. Men den er også første bil ut i en ny klasse med luksuriøse 4-seters sportsbiler, hvor vi riktig nok har modeller som Mercedess CLS og Passat CC, men de må nok finne seg i å stå i skyggen av Panamera. Når man ser bort fra Cayenne, blir Panamera den hittil største Porsche med en lengde på 4,97 meter, en bredde på 1,93 og en høyde på 1,42m. Ingen vil være tvil om at fronten er en Porsche verdig, og silhuetten vitner om en ekte Grand Tourer som svelger milene raskt og komfortabelt. Den lange veien… Porsche lover maks komfort for fire personer i hvert sitt individuelle sportssete. I tillegg skal de ha gode muligheter for få med seg nødvendig bagasje – hva nå det måtte innebære i praksis. Noen volummål får vi nemlig ikke foreløpig, men bakseteryggene kan også legges ned for mer fleksibel utnyttelse av plassen når man er færre enn fire ombord. Endelige spesifikasjoner for motorene får vi ikke, men Porsche forteller at de benytter V-motorer med 6 og 8 sylindere med hk-antall fra 300 til 500. Noen av dem er utstyrt med turbo mens direkte innsprøyting gjør dem både effektive og kraftige. Manuell 6-trinns gearkasse er standard, men mange vil nok velge den avanserte PDK-kassa med dobbel clutch som sørger for raske gearskift og begrenser forbruket. Bakhjulsdrift blir standard, men toppmodellen i Panamera-familen får drift på alle fire – noe som også kan leveres i kombinasjon med de andre modellene. Flere drivlinjer Porsche røper at de også arbeider med en hybrid versjon av Panamera, men ber oss vente til nærmere lanseringen på ytterligere detaljer med hensyn til drivlinjene. Diesel nevnes ikke med et ord, men regn med at det også er et tema som kan dukke opp på et senere tidspunkt. Panamera skal skrus sammen i en ny produksjonshall på 22.000 kvadratmeter som er under oppføring i Leipzig. Motorene kommer fra Porsches hovedanlegg ved Zuffenhausen nær Stuttgart, mens karosseriene skal produseres av Volkswagen i Hannover. Målet er en årsproduksjon på 20.000 biler, og 70 prosent av bilens totale verdi stammer fra tysk industri slik at man trygt kan benytte uttrykket ”Made in Germany” når bilen skal ut på eksportmarkedet. Panamera får sin verdensdebut våren 2009, og Porsche-forhandlere verden rundt skal ha biler i sine salgslokaler på sensommeren. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |