[]
[] [firmabil.no] []

Cayenne med diesel


Jon Winding-Sørensen



Aldri diesel, har vi hørt fra Porsche tidligere. Det er lov å ombestemme seg.

Fakta

Når Porsche nå utstyrer sin Cayenne med en 3-liters diesel fra Audi er det:

1) langt fra første gang Porsche og Audi samarbeider. Skal vi minne om 924, for eksempel? Eller super-sedanen RS2 (1994?) som Porsche bygde på S2 Avant-basis?

2) slett ikke første gang Porsche jobber med diesel. Se bilder under.

3) og heller ikke første gang vi finner en Porsche med fire dører. Se også nederst.

Men like fullt er dette er tegn på at Porsche i større grad legger vekt på å ha et tilbud til så mange som mulig, og at samarbeidet med VW-konsernet naturligvis blir tettere nå som David eier Goliath.

Skattelette

En av grunnene til at Porsche nå putter inn 240-hesters V-sekseren fra Audi, er at mange markeder nå faktisk gir skattelette til dieselbiler.

I denne klassen finnes det jo også eksempler på utslipp som ligger langt over de 244 gram Porsche kan smykke seg med nå. Dessuten hadde det kanskje virket litt latterlig om eieren av verdens største produsent av moderne dieselmotorer for personbiler, fremdeles skulle påstå at diesel var fullstendig uegnet.

Men om Cayenne-motoren har samme kvikke gasspedalrespons som man er vant til fra Porsche, og om de har klart å bygge inn samme glade kjørbarhet med den nye motoren langt der foran, står selvfølgelig tilbake å se.

Hybrid kommer

Bilen vil være klar hos forhandlerne i februar neste år. Derfor er det for tidlig å finregne på prisene. Med Tiptronic som standard kan fabrikken love.

Akkurat som de forteller om en hybridutgave med et forbruk på under literen vil være klar ”mot slutten av dette ti-året”.

Og alle bedrevitere, som kunne fortelle at Cayenne ikke er noen skikkelig Porsche, og derfor ikke ville selge, bør vite at i siste forretningsår endte den på over 45.000 solgte enheter.

Ny rekord. 

Dieselmuligheter vil nok ikke akkurat bremse salget, selv om alle jo skjønner at det kan i hvert fall ikke være noen ekte Porsche!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: