Her er neste Mini Cabrio
Mini har i dag sluppet første bilder av sin nye cabriolet. Den oppfordrer deg til mest mulig toppløs nytelse. Som ventet Det er ingen bombe at BMW lanserer en ny Mini Cabriolet, det er lenge side du så de første spionbildene her på BilNorge.no (HER ER DE FERSKESTE). Og som da den vanlige Mini ble fornyet for et par år siden, snakker vi en evolusjon som tar godt vare på sine røtter. Man tukler ikke med noe som har fått en så suksessrik start som New Mini. Selv om det fortsatt er sparsomt med tekniske data kan vi konstatere at den nye generasjonen Mini Cabrio har vokst i forhold til sin forgjenger. Det betyr neppe at den kan kalles en fullverdig fireseter, men BMW skryter av litt mer bagasjeplass. HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag Rommet under baklokket rommer 125 liter når du kjører åpent og 170 liter når kallesjen dekker utsikten til skyene – begge deler en økning på fem liter. Men du kan også klappe ned bakseteryggene individuelt, og når begge er nede har du 660 liter til rådighet. Det representerer en økning på 55 liter. Mye nytt Mini Cabrio får en helt ny avansert hjulopphengning, men gokartfølelsen skal fortsatt være intakt. Nytt er også et avansert klimaanlegg med Cabrio-modus som sørger for konstant temperatur selv når du kjører toppløst. Utstyr med USB-port og Bluetooth kompatibilitet tilpasses sømløst til bilens lydanlegg, og selvsagt kan du styre din iPod eller iPhone fra bilen. Kallesjen kan betjenes i hastigheter på inntil 30 km/t, og prosessen med å kjøre den opp eller ned tar 15 sekunder. For halvfine dager kan du kjøre halvåpent med et stort soltak. For mange ser det ut til å være et ork å kle av sin cabriolet, selv på varme dager. For å oppfordre til å nyte kjøreturen åpent, kan nye Mini Cabrio leveres med en spesiell Open-Air Timer som holder rede hvor lenge du har kjørt åpent. Dermed kan du jo holde kontroll med årets soltimer sammenlignet med fjorårets. To motorer Veltebøylen bak er nå konstruert i én enhet i stedet for to buer som på dagens modell. Denne strekker seg over hele bilens bredde og er på plass i løpet av 15 millisekunder dersom bilen skulle velte. I startfasen leveres nye Mini Cabrio med to alternative motorer – begge med 1,6-liters slagvolum. Cooper byr på 120 hk og 160 Nm ved 4.250 omdreininger. Den klarer 0-100 km/t på 9,8 sekunder, har en toppfart på 198 km/t og et snittforbruk på 0,61 liter på mila. Mer spenst får du i turboversjonen Cooper S med 175 hk og 240 Nm (260 Nm med Overboost) i området 1.600-5.500 o/min. Akselerasjonen går unna på 7,4 sekunder og potensiell toppfart er hele 222 km/t. Likevel er snittforbruket såpass snilt som 0,72 liter på mila. Det innebærer at nye Mini Cabrio har inntil 19 prosent lavere forbruk enn forgjengerne. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men du kan også få din nye Mini Cabrio med 6-trinns automatkasse. I løpet av våren er bilene på plass i Norge. Når kommer bilene til Norge? Sjekk vår oppdaterte kalender Artikkel fra www.firmabil.no URL: |