[]
[] [firmabil.no] []

Deutsches Automuseum


Jon Winding-Sørensen



Man skulle tro at når du møtte noe som heter noe så grandiost som Deutsches Automuseum, vil du bli utsatt for en massiv forestilling. I stedet kommer du til en kjempesjarmerende samling litt-av-hvert i kjelleren på et gammelt slott.

Porsche-venn

Langenburg heter stedet, og det var den lokale slottsherren som ga Richard von Frankenberg plass til noe av det han hadde fått samlet i sin tid som racerkjører, motorjournalist og PR-mann.

Ikke minst var han en god venn av gamle Ferry Porsche (han har skrevet en av de gode Porsche-biografiene), så her finner du en rekke Porsche-rariteter som ikke en gang Porsches egen kjempesamling har maken til.

For eksempel en prototype til 914/916 med et karosseri tegnet av Albrecht Graf Goertz – som sto bak noe av det nydeligste fra BMW i 50-årene og som også gjorde bl.a. Toyota 2000 GT (Bond bil i en fjern fortid) og som var med på Z-serien til Datsun/Nissan.

En annen Porsche-juvel er en 4-dørs 928, håndbygget i ett eksemplar som presang til Ferry Porsche da han fylte 75 år. 

Som du vil se av bildene, står disse bilene så trangt at det er umulig å fotografere dem skikkelig. Dette er derfor et av de museene du må reise til for å få fullt utbytte, her holder det ikke med en glanset katalog. For den finnes ikke.

Småpent

Du vil finne en rekke Porsche racerbiler der, men det er heldigvis andre ting også. En beskjeden Zündapp Janus for eksempel, en fin gammel Opel P4, og en Kadett type A. Den begynner tross alt å nærme seg 50 år den også.

En Fiat Topolino i NSU-tapping med et ganske spesielt roadster-karosseri, sammen med en rekke NSU Prinz er også attraksjoner, selv om høydepunktet for meg er en Mercedes-Benz 170 V fra 1939.

Men ikke en hvilkensomhelst Mercedes. Denne har nemlig et karosseri tegnet av gamle Wunibald Kamm, en av de store strømlinjepionerene i førkrigs-Tyskland.

Du har sikkert hørt om Kamm-hekk – der en nesten uendelig lang strømlinjet hekk blir kuttet brutalt rett av, der bilen må slutte. Teorien er at luftstrømmen videre bakover vil skape en virtuell strømlinjekropp slik at stabiliteten blir maksimal og luftmotstanden minimal.

Dette er en av de bilene han testet denne teorien på, og for alle som er interessert i aerodynamikkhistorie er dette et av høydepunktene.

Utysk

Heldigvis er ikke alt tysk, på tross av navnet. Du finner både Amilcar, Lancia og fransk Talbot her, sammen med en rekke morsomme engelskmenn. Du må bare ikke tro at du får en komplett Bilens Historie presentert på en hyperpedagogisk måte her.

Men derimot får man en bråta sjarmerende smakebiter på hva som har hendt opp gjennom tidene.

Og du får en helt egen presentasjon av grunnleggeren, Richard-Alexander Ruthard Edi Wolf Eberhard von Frankenberg und Ludwigsdorf.

Jeg husker ham som en ganske sprø, uoffisiell, PR-sjef for Porsche.

Han hadde grunnlagt husorganet Christophorus og kjørte racerbilene deres og var mannen i det berømte bildet der en bil forsvinner over veggen ved den doserte Nordkurven på Avus.

Den overlevde han. Men også på landeveien kjørte han som en ulykke på jakt etter et sted å skje, og da den endelig skjedde, i 1973, omkom han. Dette museet er ikke noe dårlig minnesmerke.

Du finner mer info på hjemmesiden deres: http://www.deutsches-automuseum.de/

VIAMICHELIN.COM FINNER VEIEN DIT


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: