X6 - et mønster-monster
NETTKJØRT: Har du behov for å signalisere at du ikke er rammet av finanskrisen? Da er tiden inne for å velge BMW X6. Det har snart gått 10 år siden BMW lanserte sin første X-modell. Da man lanserte X5, forsøkte man å være tydelig på at man hadde laget en SAV, Sports Activity Vehicle og ikke en tradisjonell SUV. Forskjellen skulle være en bil som kjørte strålende på veien, men som fremdeles hadde mange av SUVenes fortrinn. Da man lanserte X6 var det på nytt tid for å leke med bokstavene. Denne gangen var det tid for SAC, Sports Activity Coupé. Timingen kunne vært bedre. Bilen ble vist som konsept i Frankfurt i 2007 og produksjonsklar i Geneve et halvt år senere. Fra man begynte utviklingen av bilen og frem til dette hadde verden forandret seg. Les saken fra vi kjørte bilen i USA SUV, SAV og SAC var alle skjellsord som sved – og svært få tok notis av at denne gedigne BMWen med tre liters diesel slipper ut mindre CO2 enn en familiebil med en bensinmotor på over to liter. Mekanisk felleskap For å bygge X6 har BMW brukt mange av de mekaniske komponentene fra X5. Begge bilene bygges på fabrikken i Spartanburg. Motorer og firehjulstrekksystemet er i likhet med en god del av interiøret hentet direkte fra X5. Akselavstand og sporvidden foran er også den samme som på X5, men når du går bak bilen er ser du at den er langt bredere. Sporvidden her er økt fra 160 til 170 centimeter. Årsaken er at man må gjøre plass til den nye bakdifferensialen, Vector Drive, men også fordi det passer til designet på X6. Firehjulstrekk hos BMW heter Xdrive og er permanent med en kraftfordeling, 60 prosent bak og 40 prosent foran ved normal kjøring. Det kan imidlertid flytte 100 prosent av kreftene til en aksel om det er nødvendig. Dette gir i seg selv X6 en stor fordel på norske vinterveier, men BMW har gitt bilen enda ett godt kort på hånden. Avansert bakaksel BMW sier at X6 skal kjøre som en sportsbil. Det er ikke lett å få til når bilen er så høy og ikke minst veier ganske utrolige, til sportsbil å være, 2,2 tonn. Disse to tingene i kombinasjon vil nødvendigvis gjøre at bilen vil understyre når du går inn i svingen med hevet og hode og tøft tryne. BMW kjenner nok kundene sine godt – og har utstyrt X6 med et system som gang på gang leder oss inn på rett kurs igjen. Man nøyer seg nemlig ikke med å flytte kreftene mellom akslene, men også fra indre til ytre hjul når du får den berømte understyringen. Når understyringen oppstår registreres dette av sensorene. Ved hjelp av to elektriske motorer styres clutcher som sitter på hver side av bakdifferensialen. Dette bidrar til å vri bilen inn i det sporet som stemmer overrens med rattutslaget. Dette gjør at X6 føles betydelig mer sportslig enn man skulle tro når man ser tallene. I bykjøring fremstår den digre bilen utrolig smidig. Etter bare noen timer håndterer du den rundt i bygatene som om det skulle være den reneste småbil. Det er imidlertid ute på landeveien at X6 virkelig er hjemme. På tørr asfalt tar den svinger uten å mukke og når veiene retter seg ut er det som å dundre frem med et godstog opp gjennom Østerdalen. Det eneste du trenger å bekymre deg for er elg og annet vilt. Litt overrasket kan man imidlertid bli om vinden rusker. Da merker man nemlig fort at X6 er Kraftverk Går du noen år tilbake ville ingen finne på å sette diesel i noe som skulle være sportslig. I våre dager ser vi at selv Porsche kommer med diesel i sin Cayenne, og hos BMW har man lagt fra seg alle slike bekymringer for lenge siden. Rekkesekseren med to turboer, en liten og en stor, gir utrolig bra skyv. 2,2 tonn gjør sitt til at det ikke blir det vanvittige suget som man kanskje skulle vente av 286 hester, men dette er etter vår mening fortsatt den beste motoren i denne klassen. Dette er en rekkesekser som i ytelser og karakteristikk kun kan sammenlignes med V8 eller den massive V10 motoren i Volkswagen Touareg. Motoren liker seg best mellom 1200 og helt opp til 5000 omdreininger. Maks dreiemoment på 550 Nm finner du allerede ved 1750 omdreininger per minutt. God kombinasjon Det hjelper ikke med en fantastisk motor om du ikke har en god gearkasse å kombinere den med. Det har BMW. Gearskiftene går nesten sømløst, og et eventuelt savn av manuell gearkasse forsvinner ved at du selvsagt kan geare opp og ned enten ved å føre spaken bakover for å geare opp og fremover for å geare ned – eller ved å bruke noen litt merkelig utformede hendler på rattet. Stillestående til 100 går unna på friske 6,9 sekunder og alle behov du skulle ha når det kommer til forbikjøringer er dekket. Den nye gearspaken som mest av alt minner om en spillkontroll gir utrolig mye av den samme kvalitetsfølelsen som gjennomsyrer alt som har med denne bilen å gjøre. Gedigent X6 har fortsatt den gamle iDrive-systemet for å styre musikk, navigasjon og andre innstillinger. Det er ikke superintuitivt – men det fungerer når du har lært deg triksene. Den nye versjonen av iDrive som ble lansert med den oppgraderte 3-serien, er imidlertid enda enklere. Det er ikke vanskelig å bruke 10 minutter på å justere setet. Det kan nemlig tilpasses i alle mulige og umulige retninger. Når du er ferdig kan det hende du bare har lyst til og sitte der å se på TV i stedet for å kjøre bil – for mye bedre er det ikke hjemme i godstolen. Plassmessig er X6 mest stor utenpå. Det vil si – foran er det rikelig med plass og bak er det også god plass til to passasjerer. For det er nemlig bare to seter bak. Takplassen bak egner seg nok også best for folk på under 1.80. Dette selvsagt som et resultat av coupè-formen som X6 har. Bagasjeplassen er helt OK – ikke gedigen - men om man har behov for å ta med seg litt ekstra kan man legge ned baksetene. Selv om gulvet ikke blir helt flatt gir det plass til en god tur på IKEA. Kjør hardt, kjør stil Komforten i X6 preges naturlig nok litt av at man skal kombinere det sportslige med SUVens egenskaper. Store hjul medfører litt støy, men ikke plagsomt mye. Takket være avansert chassis krenger X6 svært lite til å være så høy – men dette gjør igjen at den føles litt stiv – særlig på humper med kort radius. Da føler du at du spretter litt i setene. Antagelig er dette noe du forholdsvis raskt lærer deg å leve med. Det er nemlig så mange hyggelige sider ved X6 at om man er klar over dette kompromisset, vil et neppe irritere deg. Finnes det konkurrenter? Selvsagt – men kanskje ikke så alt for mange – og ikke alt for konkurransedyktige? Hovedkonkurrenter er først og fremst Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Audi Q7. Hadde vi snakket om X5 hadde det vært langt flere konkurrenter, men X6 plasserer seg i et svært smalt segment der SUV-elementet bare er en liten del av pakka. For disse bilene er kjøregleden svært sentral – og det praktiske er dyttet langt ned på lista. Audi Q7 deler mye av det upraktiske og prangende vulgære med X6. Range Rover er riktignok hakket mer sober. Begge to mangler imidlertid totalt kjøreegenskapene som finnes i X6. Når dette er et så sentralt element i konseptet for bilen faller begge to igjennom. Dermed står vi bare igjen med Porsche Cayenne. Den finnes riktignok ikke som diesel enda, men det dukker opp en gang ut i 2009. Da kan X6 ha fått en likeverdig konkurrent i en liten og egentlig ganske lite viktig klasse med biler. En klasse med biler som først og fremst har som mål å vise hva man kan kjøpe for penger. Samtidig som vi ikke på noen måte betviler gleden som kan fylle den som faktisk har pengene, og baller til å velge en bil dette.
Fakta BMW X6 xDrive35d Motor: 6-sylindret twinturbodiesel, 2993 ccm. Ytelse: 286 hk v/4400 o/min, 580 Nm v/1750, Egenvekt: 2.185 kilo Forbruk: 0,83 l/mil CO2-utslipp: 220 g/km, 0-100: 6,9 sekunder, Toppfart: 236 km/t Pris: Pris: 1.114.000. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |