Volvos sparebøsse
Lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, endret gearutveksling og mer effektiv transmisjon. Det er stikkord for Volvos e-modeller. På nytt spor Volvo har vært kjent for å prioritere sikkerheten, mens lavt forbruk ikke har hatt samme fokus – naturlig nok ettersom det er vanskelig å kombinere sikkerhet med lav vekt. Nå har Volvo skiftet spor – ikke ved å gi avkall på sikkerheten, men ved å gjennomarbeide eksisterende bilmodeller med sikte på å senke forbruket. Det er de tre modellene C30, S40 og V50 som har vært gjenstand for granskningen, og resultatet er et CO2-utslipp godt under 120 g/km. Minstemann, C30, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,44 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 115 g/km. De to andre, sedanen S40 og stasjonsvognen V50, har et forbruk på 0,45 l/mil, og dermed ligger CO2-tallet på 118 g/km. Volvo er langt fra først ute med å lansere drivstoffgjerrige utgaver av sine bilmodeller. Audi var tidlig ute med sin e-utgave av A3 Sportback, det samme var Volkswagen med Polo og senere både Golf og Passat, og tidligere i år kom Ford med Focus ECOnetic. Nå er altså Volvo på banen med sine DRIVe-utgaver (svengelsk uttale: draiv-i).
Mange bekker små Det er en rekke tiltak som er gjort for å redusere forbruket: Lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, endret gearutveksling samt mer effektiv transmisjon. Det er på C30 Volvo har gjort de største endringene. Luftmotstanden er senket ved hjelp av spoilere foran og bak, chassiset er senket 1 cm, radiatorgrillen er tettere (70 prosent mindre gjennomstrømming), felgene har fått flatere ytterside samt at det er lagt paneler under bilen for å forbedre luftstrømmen. Alle bilene er utstyrt med en ny generasjon Michelin-dekk med lav rullemotstand. Dekkene er tilgjengelige i 15- og 16-tommers dimensjon. Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje-, fjerde- og femtegear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen. Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskift-indikator i instrumentpanelet slik at føreren får beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Lavere avgift Lavere CO2-utslipp betyr lavere avgift, og de nye avgiftssatsene som trer i kraft fra årsskiftet vil slå ekstra gunstig ut. Mens den ordinære utgaven av V50 med 1,6-liter dieselmotor vil koste 283.900 kroner, blir 2009-prisen av DRIVe-utgaven 275.900. De første norske kundene får sine DRIVe-biler ved årsskiftet. Det er først og fremst V50 som er interessant her på berget, og Volvo Norge antar at 800 kunder – eller mer en halvparten av alle V50-kundene -- velger den utslippsvennlige utgaven i løpet av 2009. Under vårt første møte med bilene på svenske landeveier, kjørte vi V50 med et gjennomsnittlig forbruk på 0,53 liter/mil – uten noen som helst tanke på å kjøre økonomisk, tvert i mot. Vår kollega, som kjørte C30, var derimot mindre aggressiv i sin omgang med gasspedalen og la stor omtanke i kjøringen på nøyaktig samme to-timers strekning. Det resulterte i et forbruk på 0,39 liter/mil.
Også V70 I løpet av neste år kommer disse tre bilmodellene med start/stopp-funksjon for å senke forbruket ytterligere. Dessuten kommer det DRIVe-utgaver av både Volvo V70 og S80 med CO2-utslipp under 140 g/km, samt at vi får se en ”snillere” dieselmotor i XC60 som vil få CO2-utslipp ned mot 160 g/km.
PRISER:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |