[]
[] [firmabil.no] []

A5 Cab avduket


Terje Ringen



Her er endelig de første offisielle bildene av Audi A5 Cabriolet.

Famileforøkelse

Ikke uventet velger Audi å utvide A5-familen med et nytt medlem i stedet for å fortsette serien av A4 cabrioleter. Og det blir garantert ikke siste A5-variant. (LES OM AUDIS HEMMELIGE FREMTID HER)

Du skal ha ganske sær smak for ikke å like utseendet på A5 Cabriolet. Det samme kan nok sies om kjøregleden, noe vi regner å få bekreftet etter vår første tur med bilen tidlig på nyåret.

SE SPIONBILDER AV A5 CABRIOLET HER

Fortsatt stoff

Audi tviholder på løsningen med stofftak. Det åpner seg i løpet av 15 sekunder, og kan i motsatt fall sørge for at du sitter i vanntette omgivelser i løpet av 17 sekunder.

Dessuten opptar en kalesje vesentlig mindre plass og tillater at bilen får smekrere linjer enn en coupé-cabriolet som forsøker å fylle to oppgaver samtidig.

320 liter bagasjerom når du kjører toppløst, er blant de bedre i klassen. Trenger du mer plass, kan du legge ned baksetene og laste inn hele 750 liter. Under taket.

Komfort

For at du skal slippe kink i nakken, byr A5 Cabriolet på automatiske setebelteforlengere.

For å utvide sesongen for åpen kjøring, vil nok mange norske kunder investere i nakkevarmere som kan leveres som ekstrautstyr til forsetene.

Og for de ekstra solrike dagene er det godt å vite at skinnsetene er beskyttet mot overoppheting gjennom en spesiell coating.

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag

Bensin og diesel

I første omgang byr Audi på hele 5 forskjellige motorer – tre for bensin og to for diesel – hvor hk-antallet strekker seg fra 180 hk til 265 hk.

Den 6-sylindrede 3,2 FSI byr på 265 hk, klarer null til hundre på 6,9 sekunder og har et snittforbruk på 0,86 liter på mila.

2,0 TFSI tilbys i to forskjellige utgaver med 180 eller 211 hk. Førstnevnte klarer aks-prøven på 8,9 sekunder mens storebror bruker 7,5 sekunder på samme øvelse. Begge har et snittforbruk på under 0,75 l/mil.

TDI-variantene er på henholdsvis 3,0 og 2,7 liter med dreiemoment på 500 og 400 Newtonmeter over et stort turtallsregister. Om hk-tallet interesserer så er det hhv. 240 og 190 det dreier seg om.

S5 på topp

På toppen kommer S5. Den får for øvrig ikke samme motor som S5 Coupé men følger i fotsporene til nye S4 som vi nylig koste oss med på Mallorca med en 333-hesters kompressormatet V6 (KLIKK HER FOR Å LESE).

En akselerasjonstid på 5,6 sekunder gjør mange rendyrkede sportsbiler misunnelige, og det samme gjelder forbruket på 0,96 liter på mila.

Forhjulsdrift er standard, men utgavene med de kraftigste motorene kan også leveres med quattro, og da som alternativ kombinert med Audis innovative sportsdiff som sørger for optimal fordeling av kreftene mellom bakhjulene.

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag

Fryd for fire

Standard er også 6-trinns manuell gearkasse, men avhengig av motor tilbys enten en trinnløs multitronic eller lynrask 7-trinns S tronic som alternativer.

Audi lover at A5 Cabriolet er en fullverdig fireseter, og det burde være plass nok innenfor bilens vitale mål på 4,63 x 1,85 x 1,38 meter. Akselavstanden er solide 2,75 meter.

Fronten kjennetegnes av den dominerende Audi-grillen og LED kjørelys. LED får du også i baklyktene dersom du velger lyspakken xenon pluss.

Nye A5 er på plass hos Audi-forhandlerne andre kvartal, men vi er lovet en første prøvekjøring et par måneder inn i 2009.

DETTE ER BARE EN AV MANGE SPENNENDE 2009-NYHETER

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: