[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mégane: Ligner på en bil igjen


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKKET: Den nye 5-dørs Renault Mégane lanseres i Norge 6. februar med startpris på ca 210.000 kroner. Vi har kjørt den.

Nyttårsgave

Den nye Renault Mégane blir å se på norske veier ved juletider, da får importøren de første eksemplarer til internt bruk.

En måneds tid inn i det nye året lanseres 5-dørsutgaven for fullt, mens vi derimot ikke får se den stilige 3-dørs coupéen med sin markerte front. Denne Volkswagen Scirocco-konkurrenten blir ikke tatt inn til Norge, i hvert fall ikke gjennom Renault Norge.

Hva med stasjonsvogn? Jo da, den kommer, men den blir ikke lansert før om et halvår.

Den forrige generasjon av Renault  Mégane har et sært utseende, hvor formen på den steile hekken går foran funksjon i en slik grad at det går ut over bagasjevolumet.

Bilen har heller ikke hatt den helt store tiltrekningskraften på kundene, i hvert fall ikke i Norge (204 biler så langt i år, 763 biler og en 51. plass på registreringsstatistikken i fjor).

Med nykommeren, som er tredje generasjon Mégane, har Renault forlatt det særpregede utseendet. Nå ligner Mégane på en bil igjen, for å si det sånn. Men nå er spørsmålet om bilen i ny drakt er blitt så anonym at den heller ikke nå vil få kundenes oppmerksomhet?

Førermiljø med særpreg      

Denne uken stiftet vi bekjentskap med bilen på spanske veier, men bare med 130 hk dieselmotor under panseret, en motor som på grunn av prisen ikke er aktuell her hjemme.

Bak rattet finner vi fort en grei kjørestilling, det er rikelig justering på rattet og god høyderegulering på førersetet, mens setene er forholdsvis harde uten alt for god støtte.

Førermiljøet med midtkonsollen skiller seg ut fra mengden – det er mindre anonymt enn den utvendige designen – det er enkelt og oversiktlig, men med en noe forvirrende blanding av digitale og analoge instrumenter.

Mer bagasjeplass

Bagasjerommet er blitt vesentlig større enn på forrige modell, det har økt med 75 liter, men løsningen med bakseteryggen er upraktisk.

Når seteryggene skal legges ned må hodestøttene først fjernes, så må forsetene skyves fram før baksetets sitteputer vippes opp mot forseteryggen.

Så kan bakseteryggen(e) legges ned. Gulvet i bagasjerommet blir ikke flatt, og det mest upraktiske er at det ikke er plass til lange personer foran, verken i passasjersetet eller førersetet.

Bagasjerommet er prioritert fremfor benplass i baksetet. Til tross for solid akselavstand, har ikke baksetepassasjerene blitt tilgodesett. Når forsetene står i normal posisjon for staute nordmenn, er det meget beskjeden benplass bak.

Fine kjøreegenskaper

Motoren har en viss innvirkning på opplevelsen bak rattet, i hvert fall på kjørefølelsen – så sånn sett er det ikke riktig å gå for bombastisk ut med en dom over kjøreegenskapene.

Vårt førsteinntrykk er imidlertid meget lovende, bilen fremstår med sportslige tendenser hvor hjulopphenget (av ny konstruksjon) takler rufsete asfalt og tette svinger på en fortreffelig måte.

Samtidig er styreresponsen og -presisjonen fullt på høyde med de beste i klassen, som for eksempel Golf.

Det gjenstår å kjenne om vi får samme positive opplevelse når vi får ”riktige” motorer under panseret, i første rekke snakker vi da om 1,5-liters dieselmotor med enten 90 eller 110 hester og 1,6-liters bensinmotor med 100 hester. Senere, i mars, kommer en helt ny bensinmotor: 1,4-liter TCe med 130 hester.

Hvor mange Mégane som skal selges i Norge i 2009 har ikke importøren tall for ennå. Først skal de endelige prisene på plass, det skjer en gang før jul.

 

Fakta Renault Mégane 1.5 dCi 90 hk

Pris: antydet ca. kr. 210.000

Motor: 4-sylindret rekkediesel. 1461 ccm. 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 200 Nm v/1750 o/min

LxBxH: 430 x 181 x 147 cm

Akselavstand: 264 cm

Egenvekt m/fører: 1290 kg

Nyttelast: 425 kg

Maks. tilhengervekt: 1300 kg

Bagasjerom: 372 liter (ISO)

Dekk: 195/65 R15

Aks. 0 - 100 km/t: 12,5 sek

Toppfart: 190 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,45 l/mil

CO2-utslipp: 118 g/km

 

+

Løft i kjøreegenskapene. Bedre bagasjeplass.

Benplassen i baksetet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: