[]
[] [firmabil.no] []

Mazda 3, første glimt


Jon Winding-Sørensen



Tirsdag kveld fikk BilNorge de første glimt av en ny potensiell storselger. Nye Mazda3.

Interessant

Det har ikke vært noen hemmelighet at den skal komme. Sedan-versjonen har forresten allerede vært vist, på bilutstillingen i Los Angeles. Men at den skal by på såpass mange finesser og attraksjoner som det viser seg at den har, var ikke kjent før nå. Og med i hvert fall én motor på under 120 grams utslipp, er den skreddersydd for nye norske avgiftsregler.

LES VÅR FORHÅNDSOMTALE HER

Nå sier dessverre ikke Mazda, verken i Norge eller i Europa, noe som helst om salgstall. Denne nye modellen vil uansett ikke komme til Norge før i mai neste år, og hvem vet hvordan markedet vil se ut da. 

Men når den gamle klarte å selge tett innpå 1000 eksemplarer i fjor, burde denne kunne legge på i hvert fall 50 prosent av det. Så la oss utfordre Mazda og si en markedsandel på godt over 1 prosent, og en plass ikke langt unna tiende i C-segmentet, slik som vi regner C-segmentet, det burde være mulig.

Slår på stortromma

Uansett er dette en viktig modell for Mazda, og lanseringen forteller det meste om akkurat det.

Den japanske fabrikken hadde invitert nesten 500 journalister til Bologna, der den store bilutstillingen (verdens største hvis du måler i besøkende pr. dag, men slik nekter Paris å måle) åpner om to dager.

Og så hadde de kjøpt en del av Bologna sentrums bebyggelse fra 1300-tallet, nemlig den delen som heter Kong Enzo-slottet. Det er altså ikke oppkalt etter Enzo Ferrari, men en adskillig eldre herre.

Derimot var det en annen bilforbindelse rett utenfor. Neptun-statuen som alle måtte passere da de gikk inn, holder en gaffel, en trident, som logoen til Maserati er hentet fra. Det var nemlig i Bologna brødrene startet før de flyttet fabrikken til Modena.

(KLIKK HER OM DU VIL VITE MER OM MASERATI)

Show

Inne var det fullt middelaldershow med klovner og ildslukere og dansere og musikere og trommeslagere, før scenen ble overtatt av noe mer moderne. Så kom endelig bilen også.

Om dansebudsjettet fremdeles er solid, har Mazda egentlig strammet hardt inn på blant annet reisebudsjettene, så det var meningen at introduksjonen bare skulle tas vare på av europeerne.

Men så viste det seg at heldigvis kunne for eksempel ikke designsjefen, Laurens van den Acker, holde seg borte, så han ga en levende innføring i den nye bilen. Da får det ikke hjelpe at han som virkelig hadde gjort denne bilen – som hele Mazda-organisasjonen har vært med på å utvikle, virkelig er verdensbil – Kunihiko Kurisu, ikke fikk lov til å være med denne gangen

Gjennomført

At den er veldig mye design, er åpenbart. Du ser det på bildene, jeg merket det da jeg gikk rundt den. Men den er masse mer. Den er et meget stivt karosseri. Den er rommelig innvendig. Den er strømlinjet (0,28 i Cw-verdi er blant de beste verdiene i klassen).

Og det viktigste er antakelig, selv om de ikke har oppgitt de endelige verdiene ennå, at de har gjort en Mazda2 igjen med denne bilen.

Det de er nesten alene om i hele bilindustrien for tiden: gjøre den lettere enn forgjengeren. Med ca. 15 kg antydes det. Det høres ikke mye ut? Hva da i forhold til å legge på 100 kilo som så mange andre gjør.

Ikke rart at den virker selvsikker, med en front der kjeften er svær og der Mazda-logoen nå har fått en meget mer her-kommer-jeg plassering.

Inteiøret var også tiltrekkende, og svært mye mer dynamisk og inviterende enn vi har vært vant til derfra før.

På plass i førerstolen vil eieren av den nye treeren blant annet oppdage nøkkelløs tenning, og en ny bakover-radar som både forteller når noe nærmer seg derfra og, det er vel det viktigste, fortelle deg at det er dumt å legge ut nå, fordi du har noe i dødsonen.

Interessante motorer

Bilen er full av tekniske nyheter som vi sikkert kommer til å fortelle om når lanseringen nærmer seg, men spesielt la jeg merke til en ny katalysator som også benytter nano-teknologi, uten at jeg kan fortelle deg her hva det betyr. Men resultatet er greit. Kjappere avbrenning fordi det blir mindre avleiringer og lenger vedlikeholdsintervaller.

For de av dere som er interessert i mål, kan jeg etterlate i hvert fall følgende: 2,2-liters Euro 5 diesel med 150 eller 185 hk.  Og så har vi en 1,6-liters turbodiesel på 109 hk som leverer 0,45 l/mil og slipper ut 119 gram CO2 per kilometer.

I bensinavdelingen har vi toliteren med 150 hk og en 1,6-liter på 105 hester. Det ser ut som bilene har masse utstyr, dekktrykkmåler, oppvarmet frontrute, adaptive bi-xenonlys osv. selv om de norske spesifikasjonene ikke er skrevet ennå.

Men uansett hvordan spesifikasjonene blir, kan ikke importøren lure seg unna de utvendige målene som er 446 x 176 x 147 cm på en 264 cm lang akselavstand.

Er det noen som husker gamle Mazda 323? Tidenes mestselgende Mazda i Norge, fra den tiden Mazda var Norges mestselgende bil. Over 76.000 eksemplarer ble den solgt i.

Vi kan vel ikke vente noe tilsvarende for etterfølgeren. Den nåværende Mazda 3 er jo bare så vidt over de første fire tusen etter at den ble lansert i 2003. Men at den nye skal klare mer enn det, kan det i hvert fall ikke være tvil om.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: