[]
[] [firmabil.no] []

Elektrisk Mini


Terje Ringen



NETTKJØRT: Se opp Think! Snart får du en seriøs utfordrer.

Eksklusivt

Vi fikk den eksklusive gleden av å prøvekjøre en spesialutgave av Mini hvor forbrenningsmotoren er erstattet med en el-motor. Dessuten må baksetepassasjerene finne et annet transportmiddel, for bak fører og sidemann er det batterier som råder grunnen.

Det er et pilotprosjekt BMW-eide Mini nå kaster seg ut i. Innen kort tid vil 500 amerikanere, bosatt i statene California, New York og New Jersey, få muligheten til å lease en Mini E. Ved å sende inn gode argumenter til en nettside, kan de bli blant de heldige som får denne muligheten for en pris på 860 dollar i måneden. Service inkludert.

Fornøyelsen varer bare i ett år. Da skal bilene tilbake til München for grundig sjekk og overhaling. Ser de fortsatt brukbare ut, kan det være leietiden blir forlenget.

Det er forresten også godt mulig tilbudet utvides med et femtitalls biler i Berlin og tilsvarende antall i London. Forutsetningen er at myndighetene legger forholdene til rette og bygger en infrastruktur som ivaretar ladebehovet.

Spenstig

Skjønt ladebehov – du kommer langt på en opplading. Hele 240 kilometer i følge bilens tekniske data. Deretter lader du tomme batterier helt opp i løpet av to og en halv time med en spesiell omformer.

Bortsett fra manglende baksete og et bagasjerom som får selv en ordinær Mini til å fremstå med et hav av plass, oppfører bilen seg omtrent som sine søsken med bensin- eller dieselmotor på veien.

Tyngre er den, batteriene med en samlet vekt på 265 kg gjør at den totalt veier 1465 kg. Det går også utover lastekapasiteten som begrenser seg til 195 kg.

Med 204 hk og et dreiemoment på 220 Nm er det lite å utsette på akselerasjon og smidighet i trafikken. Null til hundre kan foretas på 8,5 sekunder mens potensiell toppfart er 152 km/t.

Hundre til null skjer raskt når du slipper gasspedalen. Da trer en generator i funksjon som tar vare på energien når bilen deselererer. På vår runde i Münchens gater var det bare så vidt vi benyttet bremsepedalen.

Med en Buddy i friskt minne, følte jeg meg trygg bak rattet i en Mini E. Skjønt manglende motorlyd gjør at du føler deg litt usikker. En svak summing der fremme gjør at dekk- og veistøy høres langt bedre enn i en vanlig bil. Du skal nok kjøre mykt for å oppnå spesifisert kjørelengde. På vår prøvetur som strakk seg over en time og snaue 40 km, brukte vi opp en ”halv tank”.

Bruksbil

Dersom rekkevidden som oppgis er korrekt, vil en Mini E dekke det daglige bilbehovet for mange urbane mennesker.

Manglende baksete og bagasjerom er riktignok et problem, men sannsynligheten er vel stor for at batteriteknologien tar noen jafs i riktig retning innen en elektrisk Mini blir kommersielt tilgjengelig tidlig ”i neste tiår”, som BMW-folket uttrykker det.

Med en begrenset produksjon og kjøp av den elektriske drivlinjen fra en partner i Taiwan, blir selvsagt kostprisen på Mini E vesentlig høyere enn på de masseproduserte utgavene med forbrenningsmotor. Men dette er trolig også bare et spørsmål om tid.

I følge BMW har prosjekt Mini E gått uvanlig raskt frem, men uten at det har blitt foretatt shortcuts. Bilene er grundig testet både med hensyn til kollisjons- og driftssikkerhet.

Alle de 500 bilene som nå produseres er like av utseende. Mørk sølv mettallic med lysere sølv på taket og gule logoer som signaliserer til omgivelsene at dette er en elbil.

Den hadde passet godt inn i et norsk avgiftssystem, men BMW har ingen planer om å sette Norge på distribusjonskartet i denne omgangen. Dessverre.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: