Enda nærmere Lambo
Audi R8 deler mange komponenter med sin italienske slektning, Lamborghini Gallardo. Motoren har vært unntaket. Til nå! Mye vil ha mer Mens vi med smil fra øre til øre har kjørt Audi R8, både på bane og landevei, er det tydeligvis noen som tror de trenger enda mer pulver enn de 420 hestene som hentes ut fra den 4,2-liters V8-motoren. Å kjøre R8 på bane, var en uforglemmelig opplevelse Det mener i alle fall herrene i Ingolstadt som nå lanserer Audi R8 V10. Riktignok får den ”bare” 520 hk mot Lamborghinis 560. En vektforskjell på 210 kg favoriserer også Lamborghinien, men med et maks dreiemoment på 530 Nm klarer R8 V10 null til 100 på 3,9 sekunder og toppfarten oppgis til 316 km/t. Supersportsbil 6-trinns manuell gearkasse er standard, og de som ønsker en automatisert løsning må nøye seg med R tronic. S tronic er foreløpig ikke er klar for de påkjenninger en så kraftig motor byr på. Dermed får den utvilsomt status som en supersportsbil. Mens Audi R8 fra starten ble regnet som en Porsche-utfordrer, er det nå mer rendyrkede sportsbiler som skal utfordres. R8 er vist som konsept med V12 TDI Quattro Selvsagt skjer fremdriften på alle fire hjul, med mest kraft på bakhjulene. Vektfordelingen er 44 – 56 foran – bak. Bakkekontakten besørges av 19-tommers felger med dekk i dimensjon 235/35 foran og 295/30 bak. Bak disse ligger bremseskiver med diameter på hhv. 380 og 356 mm. Keramiske om du blar opp det Audi forlanger for den ekstra sikkerheten. Detaljer Utseendemessig er det en rekke diskrete detaljer som skiller den V10-motoriserte utgaven fra den med V8. Deriblant LED frontlysene som er nye, litt endrede luftinntak og diffuser samt andre småting som selv kjennere skal lete godt for å finne. Vi har allerede presentert racingutgaven av Audi R8 Produksjonen av gatebilen starter i andre kvartal 2009, men med en prislapp på 142.400 euro eks. avgifter – over 40 % mer enn V8-utgaven – så spørs det om ventelisten blir særlig lang innen produksjonsstart. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |