Helt offisiell Focus RS
Den Focus RS vi presenterte i forbindelse med London- og Paris-utstillingene, hadde fortsatt stempel som en prototyp. Her er den endelige bilen. Kraftpakke Det er Volvos 5-sylinderede 2,5-liter som sitter under panseret, men her leverer den mer krefter enn i noen annen kombinasjon tidligere. 300 hester gir null til 100 på 5,9 sekunder og en potensiell toppfart på 244 km/t. Dessuten utløser det avgifter som gjør bilen til et nisjeprodukt på norske veier – finanskrise eller gullår. Motoren er den samme som i Focus ST, men i RS har den fått kraftigere turbo og intercooler. Dessuten har bilen fått 40 mm større sporvidde, 19-tommers hjul samt mer sportslige fjærer og dempere. De solide kreftene sendes til framhjulene via en 6-trinns manuell gearkasse, hvor en Quaife mekanisk diffsperre sørger for at de overføres effektivt til asfalten. I følge Ford gjør denne løsningen firehjulsdrift overflødig. Pop i UK En drøy måned etter den britiske messen, hevdet Ford UK å ha bestilling på 1.000 eksemplarer av Focus RS fra entusiastiske briter. Lenge før de har sett bilen – langt mindre kjørt den. Det viser at kundene har stor tillitt til at Ford leveres varene når de først setter RS-logoen på en bil. Og kundene blir neppe skuffet. I Europa får Focus RS en prislapp på 39.000 euro, og de første kundene får bilen sin levert i mars. Med norske avgifter får vi nok se en prislapp i området mellom 800.000 kroner til 1 mill. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |