Toyotas første tapsår
Dette var nok en ”for-første-gang” Toyota kunne klart seg unna. For første gang må de avslutte et år med underskudd. I dag fortalte verdens største bilfabrikk at når forretningsåret avsluttes den 31. mars 2009, vil man måtte bokføre et operativt tap på et godt stykke over en milliard euro. Det er første gang i bilproduksjonstiden til Toyota at det dukker opp røde tall på drift. Helt siden skikkelig oversikt startet, på slutten av 40-årene, har driften vist overskudd. Bare en annen bilprodusent har en bedre karakterbok. I mer enn 70 år har den Pigott-familie-eide Paccar (DAF, Kenworth og Peterbilt) gått med overskudd, og jeg har ikke oppfattet noen profit-warning for dette året heller. Toyota har råd til et dårlig år eller to, de er stinne av cash etter stadige rekord-overskudd. I fjor kunne de for eksempel notere 2,27 billioner yen i pluss. Årets negative resultat er tross alt ikke på mer enn 150 milliarder – og det går mange milliarder i en billion. Men samtidig med denne meldingen satte de ned anslaget for årsresultatet også. Nå er det 90 prosent lavere enn opprinnelig planlagt – 50 milliarder yen går det mot nå – ca. 400 millioner euro. Bilsalget vil ende på 8,96 millioner enheter, 540.000 færre enn planlagt, men allikevel ikke mer enn 4 prosent under fjoråret. ”Ekstremt vanskelig situasjon” kaller Toyota-toppene det vi er oppe i nå, og kaller det en type krise som bare opptrer en gang hvert hundre år. Om det er på grunn av denne 100-årsbølgen at Toyota-presidenten, Katsuaki Watanabe, har avlyst sitt eget besøk til Detroit-utstillingen om et par uker, aner vi ikke. Men det vekker litt oppsikt. Han har vært fast gjest der siden han fikk sin nåværende stilling i 2005. Og han hadde opprinnelig planlagt å være til stede denne gangen også. Toyota skal tross alt lansere to nye hybrider der, både en ny Lexus og den nye Prius. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |