[]
[] [firmabil.no] []

Der er den nye E’en


Jon Winding-Sørensen



Ikke bare har det lenge vært kjent at den nye E-Klassen skal vises i Detroit. Det har også lenge vært kjent hvordan den ser ut - W212, som det heter internt, må være fjorårets mest-lekkede nye bil.

Det vi først legger merke til er at bilen fremdeles har fire lykter foran. Men nå er det kubistene som har overtatt for surrealistene.

Du kan se tydelige hjørner på lyktene, og når du ser nærmere etter så ser du tydelige kanter rundt på hele karosseriet. C-Klassen gjeninnførte det, og nå bekrefter E-Klassen at vi igjen begynner å få noen knekk i karosseriene.

Sportslig eleganse

Det er svært sannsynlig at Mercedes kommer til å kalle dette sportslig elegant, men elegant som konseptbilen de viste i Paris, Fascination, er den ikke. Kanskje ser vi flere spor av det elegante når stasjonsvognen kommer noen måneder senere?

Det er ingen grunn til å begynne å dra alle spesifikasjonene nå. Vi har vår mann på plass, så du kommer garantert til å få hands-on informasjoner derfra.

Men under panseret er det plass til firere (200 CDI som egentlig er på 2,2 liter og yter 136 hk, er den minste), V6ere og store V8-motorer.

Det største vi kommer til å finne der vil bli på 6,3 liter og yte langt over 500 hk, og da heter det sikkert noe med AMG. Men alle motorene skal i snitt ha fått et forbruk (og dermed utslipp) som ligger 23 prosent under tilsvarende motor i den gamle modellen.

Finesser

Det er enda noe timer til teppet skal trekkes av i Detroit, men det er nok åpenbart at det er de ti sikkerthetsstjernene som kommer til å stå i sentrum. Mercedes viser mengder av miljøforbedringer på standen sin også, men blant all Blue Efficiency vil det nok være de ti store sikkerhetsnyhetene vi vil måtte lære utenatt:

- Automatisk Fjernlysinnstilling ved mer enn 55 km/t.
- Sporholder, kamerabasert med vibber i rattet.
- Fartsskilt-leser og fartsholderassistent.
- Attention assistent, skal hindre at du dupper.
- Dødvinkelassistent med radarsensorer i sidene. 
- Nye systemer og konstruksjoner for kollisjonsbeskyttelse. 
- Aktivt motorpanser for å minske følgene av fotgjengerulykker.
- Distronic Plus, med Bremseassistent Plus, m.a.o. aktiv fartsholder (med assistent?)
- Pre Safe bremse, gir deg 1,6 sekunder lenger bremsetid.
- Pre Safe inne. Aktiv beltestrammer etc. når systemet har fastslått at Noe Kommer Til Å Skje.

Bilene veier litt i overkant av 1700 kg, så vesentlig lettere er de ikke blitt. Men de skal være mer enn 20 prosent billigere å sette sammen enn forgjengeren, og det er slike tiltak fabrikkene må gjennomføre fremover dersom de skal ha håp om å tjene penger igjen.

I Norge kan de begynne å tjene penger på den nye modellen fra april. Og importøren har et forholdsvis beskjedent salgsmål på bare 800 av den nye pluss 25 Coupeer, som kommer allerede i mai.

Stasjonsvognen kommer i november og Cabrioleten, passende nok, i desember – akkurat tidsnok til vårmønstringa.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: