[]
[] [firmabil.no] []

Cadillac overrasker


Jon Winding-Sørensen



En av de best bevarte Detroit-hemmelighetene, sto Cadillac for. Converj heter bilen – en luksusutgave av Volt.

Underlig navn, men noen har vært der før. På Paris-utstillingen i 2006 viste Hyundai en konseptbil som het Arnejs. Men der var forklaringen grei. Både Nicola Danza, som hadde stått for den utvendige formgivingen, og Stefano Artagna, som leder det verkstedet som bygget bilen, er fra Piemonte, og de kunne fortelle om en glimrende rødvin som het akkurat det.

Robin Krieg, som ledet designarbeidet på Converj, kunne ikke vise til noe amerikansk vin – eller andre næringsmidler – med tilsvarende navn. Og ingen kunne vel egentlig forklare hva slags navnekonstruksjoner man er inne på her, men hva spiller det for rolle?

Det er meget mer interessant å se at nå begynner Cadillac å få designspråket fra Cien og Sixteen ned på jorden. Begge disse bilene finner du omtale av på BilNorge.no ved å klikke på navnene.

Dette arbeidet er gjort i GMs avsondrede studio i Birmingham der Simon Cox lar sine folk få tenke ganske fritt. Her har vi en tydelig 2+2 coupé, svært dynamisk, med mykere linjer enn det som har kommet derfra før. Men allikevel er dette enda et eksempel på Cox sin ”eleganse med klare kanter” estetikk.

Reduksjon

Mens Cien hadde en V 12 motor, og Sixteen hadde akkurat det som navnet antyder, har Converj nesten ikke sylindre i det hele tatt.  Her er det strøm det dreier seg om.

Drivkraften kommer fra en avansert batteripakke som sørger for 75 km rekkevidde. Når batteriene begynner å nærme seg tomme, slår en liten bensinmotor inn hvis eneste formål er å dra en generator som lader batteriene. 300 ekstra kilometer kan man få med en liten skvalp bensin i den lille tanken.

Eco-estetisk

Interiøret er utformet med tanke på å vise at dette dreier seg om avansert teknologi. En transparent center-stack inneholder blant annet en stor berøringsskjerm. Derfra kan man regulere det meste som går på komfort og kommunikasjon. Gjennom denne konsollen kan man beskue den romskipaktige batterimåleren som riktig understreker den futuristiske drivlinjen. 

Eco-estetisk kaller man interiørmaterialene. Der finner man blant annet gjenbrukt tremasse som er presset til riktige former, syntetisk semsket skinn i taket, og skikkelig ull i teppene.

”Det får ikke hjelpe at dette ikke høres ut som en Cadillac”, sa Bob Lutz da han introduserte bilen. ”Faktisk høres den ikke i det hele tatt. Men den ser da i hvert fall ut som en Cadillac”, trøstet han verden med.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: