Nytt piggdekk gir redusert veislitasje
Neste vinter lanserer Nokian et revolusjonerende nytt piggekk til personbiler. Veislitasjen reduseres med 16 prosent, støyen kuttes til nesten det halve, og dekket gir bedre grep. Dekkprodusentene svarer nå på kritikken fra myndighetene om økt veislitasje fra piggdekk ved å lansere helt nye piggdekktyper som gir klart mindre veislitasje. Verdens største produsent av piggdekk er Nokian. Det største markedet for piggdekk er i Russland, og etter tre år med Hakkapeliitta 5 som piggdekk, lanseres for neste sesong Hakkapeliitta 7. Dekket skal bare selges i Norden, Russland, Kasakhstan, Hviterussland og i Ukrania. Vinn – Vinn Det nye dekket er basert på en rekke nye patenter, og tester uført av både finske og svenske myndigheter, konkluderer med at det setter flere nye standarder: • Veislitasjen reduseres med 16 prosent i forhold til det beste piggdekkene på markedet i dag. I forhold til de mest solgte dekkene for noen år siden, er veislitasjen redusert med 1/3. • Støyen fra piggdekkene er redusert med 6 dB – og det betyr i praksis nesten en halvering • Dekkene har 4 prosent lavere rullemotstand. Det betyr lavere drivstofforbruk • Bremseegenskapene er forbedret med 6 prosent og egenskapene på barmark med 7 prosent • Dekkene kommer i tillegg i ”run flat” versjoner, og noen er H-merket for hastigheter på over 200 km/t. Russiske kunder ønsker det! Det kommer 49 dimensjoner for alle personbiler • Prisene blir fra 3 til 5 prosent høyere enn på dagens piggdekk Luftehull for å gjøre piggen stiv Det er flere årsaker til at det nye Hakkapeliitta 7 setter nye standard for piggdekk. • Dekkene har egne lufthull i gummien rett foran piggen. Når luften presses ned i hullet, gjør det at piggen blir stående mye mer rett opp og ned. Den viker ikke like meget når den treffer veibanen. • Bak piggen er det benyttet en hardere gummi som også gjør at piggen sitter fastere • Kombinasjonen gjør at piggens anslag mot underlaget blir mykere • Den stivere gummien bak piggen gjør at den blir stående rett opp og ned ved kraftig oppbremsning. Andre pigger har en tendens til å krenge. • Piggen er konstruert annerledes. Da piggdekk i sin tid ble lansert, var piggen rund. De senere år har den vært firkantet, men den nye piggen som kommer neste år er sekskantet. Det er bedre feste inne i dekket slik at piggene skal tåle større påkjenninger • I det nye dekket har man mer enn tidligere kombinert naturgummi, silica og silan. Det skal sørge for at dekket holder seg kattemykt, selv i temperaturer helt ned til minus 50 grader. Silica brukes i stedet for sot Som kollisjonspute - Piggdekk er som bilens kollisjonspute, sier produktutviklingssjef Teppo Huovilla hos Nokian. Det skal ikke merkes i hverdagen, men være effektivt når det er behov for det. Dagens vinterkjøring skjer hovedsakelig uten bekymring på føre som ikke skaper nevneverdige problemer. Dekkene må da være slik at alle i bilen kan nyte turen. Men alle skal vite at dekkene er effektive når føret endrer seg og det plutselig blir glatt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |