[]
[] [firmabil.no] []

Sterkt åpningsseminar på Automessen





Det var et høyst relevant program ABL inviterte til da de presenterte sitt åpningsseminar på Automessens første dag, i går.

Det begynte imidlertid litt mindre imponerende. President i FIGIEFA (ABLs Brussel-baserte takorganisasjon), Knud Sørensen, hadde nemlig meldt avbud.

I stedet måtte hans presentasjon gjennomføres av ABLs daglige leder, Arild Hansen.

Han kunne fortelle om 10 prosent nedgang for Europas ettermarked i fjor, og om betydningen av Right to Repair-kampanjen.

Hansen gjennomførte med stil, men forsamlingen savnet selvfølgelig antydningene av inside-informasjon, for eksempel om hvordan det går med behandlingen av gruppeunntaket i EU...

Finn Larsstuen, sjefingeniør i Vegdirektoratet var neste post på programmet. Han skulle fortelle om den reviderte verkstedforskriften, som mange har ventet i spenning på.

Problemet var at forskriften fremdeles ikke er klar. Departementet holder fremdeles på med å fullføre den, på tross av at den første høringen fant sted allerede i 2007, og den neste i fjor.

Larsstuen tok likevel forsamlingen med på en ganske spennende gjennomgang av prosedyrene for en slik revisjon, og han gikk inn på hvorfor man nå ønsker et klart skille mellom kontrollerende og utførende instanser, og om hvordan det nye operative tilsynet ble etablert i fjor.

Han kunne også fortelle at det nå er forslag om at Vegdirektoratet skal overta ansvaret for vedlikehold og oppdatering av forskriftene, noe som høres ut som en smidigere løsning enn dagens.

John Fiskvik tok forsamlingen med på et av sine heldags-seminarer, som han her gjorde unna på litt mer enn 30 minutter.

Gullkornene kom med en frekvens på ca 20 gullkorn/minutt, noen dreide seg om generelle verdispørsmål og -valg, andre var direkte bilbransjerelatert.

De som ennå ikke har hørt ham, bør finne en anledning.

Fiskvik legger til stadighet hodet på blokken, uten at det faller noen øks. Han kommer med informasjoner som kanskje er kjent, men som først blir spennende når han gjengir dem.

En av dagens var at omdømme er viktig for bilbransjen. Svart omsetning av brukte biler til en verdi av 10 milliarder kroner er ikke med på å bedre dette, var Fiskviks klare tale.

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening slo fast at fossilt drivstoff ville være dominerende i mange år fremover, men at kravet om 95 g CO2/km i 2020 var en klar demonstrasjon av bilfabrikkenes enorme utfordringer fremover.

Han regnet også med mange el-biler på norske veier, takket være myndighetenes skatte- og avgiftsfordeler for denne gruppen.

Tormod Harila, president i NBF og Toyota-forhandler, minnet om den gangen nybilkundene måtte ha 80 prosent av kjøpesummen kontant for å få kjøpt på avbetaling.

- Problemer har vi alltid hatt, sa han, og mente å se tegn på at ”det løsner litt”.

Harila fortalte også om det sterkt bedrede samarbeidet mellom NBF og bilimportørene. En av de store sakene NBF jobber med nå er å komme ut av lakktidstudiene som vinnere.

- Vi kan ikke en gang bli enige med Consulting AB (de som gjør lakktidstudiene på vegne av forsikringsselskapene) om hvor lang en meter er. Det skiller fremdeles 14 prosent.

- Men denne saken skal vi vinne og etter det skal vi gå løs på oppretting, sa Tormod Harila.

Torhild L. Barlaup, administrerende direktør i 20-års jubilanten SnapDrive var meget konstruktiv i sitt innlegg om de felles utfordringene for de frie verkstedene og merkeverkstedene.

Omdømme var ett eksempel, med negativ presse, svart arbeid og kundenes mistanke om at det blir gjort mer enn nødvendig.

Lønnsomhet var et annet: dyrere arbeidskraft, høyere husleier, opplæringskostnader og stadig større investeringer i teknisk utstyr er felles problemer.

Kompetanseoppbygging og rekruttering var et tredje. Felles utfordringer burde i det minste kunne bety at man aksepterte hverandre og at man ikke driver med ødeleggende konkurranse (rabatter for eksempel) og ren sverting av kollegene, mente hun.

- La oss unngå krig, var hennes oppfordring.

Jan Johansen, adm direktør i Norges Automobilforbund, fortalte at NAF er en forbrukerorganisasjon som egentlig er et konsern som omsetter for 750 millioner kroner. Videre at de også er ledende på redningstjeneste og at de nå satser på næringslivskunder.

Per Finden, professor ved Institutt for energiteknikk på NTNU, lovte optimistisk at vi ville ha drivlinjer for individuell transport i lang tid fremover – selv om det ville få andre former enn nå.

Bjørn Kjos, Norwegian-sjefen, klarte å fortelle om deler av sin virksomhet, slik at det relaterte direkte til bilbransjen.

- Jeg har ikke råd til å fly gamle, drivstofftørste og forurensende fly, sa han.

Det er ikke på primærtjenestene pengene tjenes, men på alt som hører med.

Hans eksempler på hvordan de "eier" kunden, burde gå inn i lærebøkene for enhver bilforhandler.

Dermed kunne seminardeltakerne gå ut med løftet hode og boblende optimisme - til en utstilling som faktisk fremstår som om finanskrisen er avlyst.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: