[]
[] [firmabil.no] []

Porsche Racing i to bind


Jon Winding-Sørensen



De som ikke har opplevd et kobbel på 1000 hester i 917 i gravalvorlig kamp mot hverandre, skjønner egentlig ikke hva vi snakker om. Jeg mener, Titanenes Kamp? Det virket som ouverturen til Dommedag.

Genève 1969 kommer jeg ikke til å glemme. Ikke frivillig i hvert fall. Det var der Porsche viste sin 917 for første gang.

Tenk deg, dette var perioden hvor dollarmaskinen Ford brukte GT40 for å kjempe mot Ferraris aller største. Vi snakker ikke småknuffing i sandkassa her. Dette var både kjempemessige maskiner, kjempemessige førere og kjempemessige industripersonligheter som slåss på et helt personlig plan. Så gørra (og blod, bokstavlig talt) sprutet.

Så skulle lille Porsche blande seg inn. De som var kjent for pålitelighet, tysk grundighet og elegante filigrans-løsninger, men ikke akkurat Torden&Lynild.

Bananas

Nå hadde imidlertid Porsche-barnebarnet, Ferdinand Piëch, gått helt bananas og bygget en virkelig brutal en. 4,5 liter – etterhånden turboladete, som aldri noen før har vært turboladet, med over 1000 hester – 12-sylindret flat motor og en vekt helt ned på minimum: 800 kg.

Jeg har fremdeles Genève-pressemeldingen, som forteller om en listepris på 140.000 DM – du kunne få tre og en halv 911 S for den prisen!

Jeg møtte en rekke av dem igjen på den nye Porsche-museet. Det første som møtte meg der, var forresten et budskap om at det er fremdeles håp: museets verksted hadde bygget en helt ny rørgitter-ramme etter 917/30 standard – bare for å kunne henge den opp på veggen. Kanskje de bygger en hel bil en dag?

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Legender

Men de har nok å ta av. Le Mans-vinnerne (1970 og 1971) står der begge to. Pink Pig er der – også kjent som Big Bertha – den med rosa karosseri som var dekorert som en slakters tegning av hvordan en gris skal parteres. Var ikke dette den eneste 917/20?

Langhale-utgaven til Vic Elford, den som John Wyer og Gulfteamet hadde gjort den aerodynamiske utviklingen av – vil det noensinne komme noen like fantastiske racing-farger som den lyseblå og rosa uniformen til Gulf?

Mark Donohues utrolige 1100 hester står der akkurat som en du egentlig ikke tror på. For når du teller det som kan antyde sylindre, ender du opp med 16. 917 PA heter denne, 880 hester hadde den, men selv Ferdinand Piëch, som fremdeles fjernstyrte en del fra sin nye utpost hos Audi, fant ut at den var for komplisert og at turbo for de 12 var enklere.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Jeg møtte til og med en 917 som jeg trodde var den lille og elegante 908. Men ninullåttere hadde ikke tolv sylindre der bak. Denne, viste det seg, var brukt som testbil for det som senere ble CanAm bilene.

Taxi

Hvorfor ikke denne, helt uten glorie og racing-historie, ble Taxien aner jeg ikke, men Taxi står også i museet. En korthekk, Gulf-farget 917K som fabrikken beholdt etter at karrieren var over. Den ble brukt til å skremme vannet av betydningsfulle Porsche-kunder som kom til Weissach for å se hvor bilene deres var blitt utviklet.

Noen runder på prøvebanen med føttene langt foran forhjulenes senterlinje, med et papirtykt plastkarosseri rundt deg og med 12 brølende sylindre rett bak de velfriserte hodehårene, gjorde selv de tøffeste pengefolkene lettere ydmyke.

Hvorfor nevner jeg alt dette?

Innbundet

Jo, for å skryte av to nye bøker fra Veloce. De er skrevet av Brian Long, som later til å skrive ca. en Porsche-bok per uke – de fleste er gode. Disse heter begge Porsche Racing Cars, det første bindet går fra starten i 1953 til 1975, det andre fører opp til i forgårs omtrent (o.k. – frem til 2005 da).

De av dere som er komplett Porsche-anorakker, har ikke noe å hente her, der er ikke mye nytt som dukker opp. Men det er praktfulle bilder av omtrent alt av sportsligheter (også noe om enseterne) fra Porsche-delen av Stuttgart, og veldig greie oppsummeringer, både av bilers utvikling og av racing-resultater, inndelt år for år.

Jeg har festet meg ved 917 her, bare fordi de overveldet meg litt sist jeg møtte dem igjen. I virkeligheten var de bare med og lekte seg et par år. I 1972 var de i realiteten ut.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Storfamilien

Men i disse bøkene får du med hele familien, fra de tidligste trefemtiseks-variantene via de første 550 (og du lurte på hvor Cayman-inspirasjonen kom fra?) til GTR, RS- og Abarth-modellene, og verdens nydeligste bil (i sterk konkurranse med den opprinnelige Lotus Elite) – 640-hesters 904-modellen før 911 debuterte i 1963.

Det var da det begynte å bli alvor, med totalseire i verdens hardeste baneløp, men også utflukter til rallyløyper, til Paris - Dakar, til Panamericana og en rekke andre festlige øvelser.

Fabrikkens innsats for private kunder får selvfølgelig også stor oppmerksomhet her, og er med på å forklare hvorfor Porsche fremdeles har en så utrolig posisjon blant aktive konkurransekjørere.

Liker du Porsche, eller vil du få et overfladisk, men ganske greit bilde av toseters racing de siste 50 årene, eller du simpelthen er glad i gode bilder fra en tid du aldri vil få oppleve igjen, kan disse bøkene trygt anbefales.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

FAKTA:

Tittel: Porsche Racing Cars 1953 - 1975

Forfatter: Brian Long

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.

ISBN 978-1-904798-44-7

Innhold: 272 sider / 600+ bilder

Pris: £45,00 + porto

LES MER OM BOKA HER

SE UTDRAG FRA BOKA

 

FAKTA:

Tittel: Porsche Racing Cars 1976 - 2005

Forfatter: Brian Long

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.

ISBN 978-1-904798-45-4

Innhold: 272 sider / 629  bilder

Pris: £45,00 + porto

LES MER OM BOKA HER

SE UTDRAG FRA BOKA


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: