Merking av dekk
Norge kommer etter når det gjelder dekkregler. Nå skal vi også få energi-, våt- og støy-merking. Både Danmark (som var første land i Norden) Sverige og Finland har krav til E- eller e-merking av dekk. E forteller at dekkene er fremstilt etter et ECE-reglement, mens e betyr EU-direktiv. Norge innfører endelig de samme kravene til merking nå, fra 1. januar 2010. Men det betyr at de som er e-merket, også skal være s-merket. Det betyr i denne sammenhengen at dekkene møter krav til støynivå – et område EU har jobbet med, og skrevet regler for, i ganske mange år nå. For å gjøre det hele litt mer forvirrende, har også ECE-reglementet innført et støykrav. Også der må dekkene være utstyrt med en s for å bekrefte at de stemmer overens med regelverket. Imidlertid gjelder det bare for dekk med bredde under 185 mm når vi snakker E-merket. Men nå nærmer vi oss det helt nye energimerke-direktivet. Målet med dette, er å fortelle om hvordan dekket bruker den energien som det tilføres, og resultatet har altså noe med forbruk, og dermed CO2-utslipp, å gjøre. Merkingen etter den nye standarden skal være obligatorisk fra 1. november 2012 (sannsynligvis vil det også gjelde for Norge), og da blir det like enkelt å lese et dekks egenskaper, som det er å lese forbruket på de deklarasjonene som finnes over store deler av Europa – men ikke i miljø- og forbruks-bevisste Norge. Illustrasjonen nederst i artikkelen, viser hvordan det nye merket kan komme til å se ut. Energimålet finner man under tegningen av pumpen, til venstre. 7 klasser deler man egenskapene inn i, A er selvfølgelig best. Men for at dekkprodusentene ikke skal rote seg helt bort i bare energi-effektivitet, har man bestemt at også våtgrep-egenskapene skal presenteres på samme måte (kolonnen til høyre) samtidig som støynivået skal oppgis i absolutte verdier (nederst). Du kan også være trygg på en ting til – når du kjøper dekk som er merket på denne måten, er du garantert å slippe unna dekk som inneholder HA-oljer. Denne effektive, men miljø-gufne ingrediensen, skal nemlig forbys i dekkproduksjon fra begynnelsen av 2010. Du finner ikke noe merke som bekrefter dette – her er det produksjonsdatoen som forteller om akkurat denne egenskapen. Fremdeles må du imidlertid finne ut av dimensjonene selv. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |