[]
[] [firmabil.no] []

Større forskjeller på slitte dekk


Knut Moberg d.e.



Ulike dekktyper har ofte tilsvarende egenskaper når de er nye. Det er lite som skiller de anerkjente merkene. Men hva skjer når dekkene er slitt?

Det er kanskje bare naturlig at de fleste dekkprodusenter er opptatt av hvor gode dekkene er når de er nye. For når dekk testes av media og organisasjoner, så er det alltid nye dekk. Få er opptatt av eventuelle forskjeller når dekkene nærmere seg et dekkmønster på 2 mm.

Nå foreligger det resultater fra tester gjort av tyske TUV/SUD Automotive som viser at det virkelig er store forskjeller på dekk når de er slitt. Det er særlig store forskjeller på egenskaper på våt veibane. Det er variasjon på godt over 20 prosent – og det betyr mange meter ekstra bremselengde. Veldig mange meter.

Goodyear har tatt slitte dekk på alvor. De har lansert et nytt sommerdekk der man har bedret egenskapene når dekket er slitt. Det har vært en enorm utfordring og Goodyear har brukt nesten seks år for å finne det optimale dekket som også gir god sikkerhet når det er slitt.

Test avslører fare

Og dermed har tyske TUV gjort en test av slitte dekk. Resultatene er skremmende:

• Når testdekkene er kjørt 30.000 km og de testes på våt veibane, er det over 20 prosent forskjell på bremselengden.

• Forskjellene starter mye før – for mens de fleste dekk har stort sett samme bremselengde når de er nye, øker forskjellene etter slitasjen.

En av ti bilulykker i Europa kan tilbakeføres til slitte dekk. De fleste land har i dag krav om mønsterdybde på mer enn 1,6 mm. Dekkbransjen mener det er altfor lite og arbeider for at EU skal kreve tre millimeter.

Fornyes

Goodyear har tenkt annerledes med sitt nye dekk OptiGrip. Ny teknologi har gjort at etter hvert som dekket slites ned, kommer det frem nye blokker og spor som opprettholder grep på våt vei og reduserer faren for vannplaning.

Det er med andre ord ikke bare når dekket er nytt det fjerner vannhinnen mellom dekket og bakken. Etter hvert som dekket slites ned, kommer det til syne nye dreneringer som også fjerner vann.

Dette er faktisk ganske genialt – men krever en annen produksjonsteknikk da det må være små hulrom i dekket.

For spesialister

Optigrip skal ikke selges til bilprodusenter. De tenker ikke egenskaper for slitte dekk.

Goodyear Optigrip skal være det første dekket i verden som er konstruert med tanke på egenskaper når det er slitt. Det vil ikke koste mer enn andre sommerdekk.

Både i tester utført av AutoBild og Auto Motor und Sport i Tyskland, kommer dekket ut som klart best når bladene vurderer slitte dekk. Når det gjelder tester av nye dekk, ligger også det nye dekket i tetskiktet – men der er forskjellene mindre i forhold til andre anerkjente dekk.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: