Porsches såpeopera snart over
Det var en kamp om milliarder. Nå er det blitt en kamp om millioner. Hvor mange slike Wendelin Wiedeking skal få når han må forlate det som blir en ny VW-filial. Nå later det til å være klart. I løpet av denne uken vil VW overta først 49 prosent av Porsche, og resten om noen måneder. Samtidig ser det ut til at de overtar Porsche Holding, en av Europas største bilforhandlere med stort salg av VW-Gruppens produkter og et selskap Wolfsburg kan bruke for å øke sin egen innsats østover. Og selve kongen, Wendelin Wiedeking, geniforklart Porsche-leder som har ført den lille sportsvognprodusenten fra et nesten-konkurs selskap i 1992 til å bli verdens mest profitable bilprodusent, må forberede seg på et liv etter Porsche. Han gjorde nesten alt riktig, men han forsto ikke politikken. Mot seg hadde han en av Ferdinand Porsches barnebarn, Ferdinand Piëch – han viser seg igjen som den absolutte herskeren. Denne tragiske såpeoperaen startet for nesten fem år siden: 25. september 2005: Porsche gjorde kjent at de ønsket å kjøpe 20 prosent av Volkswagen. Både Ferdinand Piëch hos VW og Wolfgang Porsche, styreleder hos Porsche, støttet planen. 28. september 2006: Europarådet satte Lex Volkswagen under press. Den som sier at stemmeretten for hver aksjonær er begrenset til 20 prosent og som sikrer enkelte aksjonærer helt spesielle rettigheter. 7. november 2006: Audi-sjef Martin Winterkorn, som etterfulgte Ferdinand Piëch hos Audi, blir overraskende ny VW-sjef. Bernd Pischetsrieder, sjef frem til da, ble skjøvet langt ut på siden. 15. november 2006: Porsche fortalte at de nå eide 27,4 prosent av VW og ville øke til 29,9 prosent. Over 30 prosent skulle de aldri, ble det sagt. 24. mars 2007: Porsche eier 31 prosent av Volkswagen og må gi de andre aksjonærene et plikttilbud for deres aksjer. 26. juni 2007: Porsche slår sammen aksjeposten i VW og Porsche AG i et nytt selskap: Porsche Automobil Holding AG. 17. september 2007: Fagforeningstoppen hos Volkswagen, Bernd Osterloh, går til arbeidsretten i Stuttgart med en klage der han hevder at aksjonærbestemmelsene i Porsche Automobil Holding hinder medbestemmelsesmulighet fra VW-arbeiderne. Retten avviser klagen. 12. september 2008: Styreformann Ferdinand Piëch lar et fagforeningsforslag bli vedtatt der det sies at samarbeide mellom Audi og Porsche bare kan skje når det blir godkjent av VW-styret. 16. september 2008: Porsche eier 35,14 prosent av VW og overtar dermed den faktiske kontrollen. 13. november 2008: Det har vært kamp på EU- og regjeringsnivå om endringer i ”VW-Loven”. Den tyske Bundestag avviser imidlertid forslag til endringer med stort flertall. 26. oktober 2008: Porsche-sjef Wendelin Wiedeking spilte ut alle kortene sine: Porsche vil eie ikke 50, men 75 prosent av Volkswagen-gruppen. De eier allerede 42,6 prosent og har opsjoner på ytterligere 31,5. Dette er lånefinansiert for oppunder 9 milliarder Euro. VW-aksjen fyker opp til en kortvarig rekordhøyde på 1000 Euro. 1. februar 2009: Porsche eier mer enn 50 prosent av VW. 25. mars 2009: Porsche får enkelt utvide kreditten på mer enn 10 milliarder Euro for å finansiere VW-kjøpet. Men så begynner motvinden. Krangling i en sterk familie som nå, mer enn noe annet, trenger en proff fredsmegler, banker som strammer til, Piëch som heller ser sitt eget familiefirma som det 10. merket i VW-buketten og en Wiedeking som fremdeles ikke helt ser tegningen, før han i forrige uke tok kontakt med Tysklands beste arbeidsrettsadvokat for å sikre en brukbar sluttpakke. Der snakker vi sikkert om en tre-sifret millionbeløp. Men det er garantert ikke slik han egentlig hadde ønsket denne avslutningen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |