[]
[] [firmabil.no] []

Audis nye Sportback


Av Trygve Bæra



I september lanserer Audi Sportback-utgaven av A5 i Norge. Vi har prisene nå.

 
Audi har så langt brukt betegnelsen Sportback på den stasjonsvognaktige utgaven av A3.

Nå er A5 Sportback rett rundt hjørnet – med fem dører, men med et utseende som ellers ligger fjernt fra en stasjonsvogn.

Sniktitt på Audi A5 Sportback

Med en lang coupélinje som føres helt til avslutningen på bagasjelokk skulle en ikke tro at ”praktisk” er den mest nærliggende beskrivelsen av nykommeren, men det er faktisk akkurat det ordet importør Harald A. Møller benytter seg av:

– Elegant som en coupé, praktisk som en Avant, heter det.

Like stor som A4

Med en utvendig lengde på 471 cm er den like lang som Audi A4. Akselavstanden er også lik med A4, nemlig 281 cm, det vil si at den er økt med nesten 6 cm i forhold til A5 coupé og cabriolet.

Audi jubilerer med ny A5 Sportback

Dette kommer både de to baksetepassasjerene og bagasjeplassen til gode (bilen er nemlig en fireseter med to separate bakseter).

Bagasjevolumet er 480 liter, det betyr at det bare er 10 liter mindre enn i Audi A4 Avant.

Trekker på to - eller fire

I beste Audi-ånd kan selvfølgelig A5 Sportback leveres med quattro, hvor kraftfordelingen er 40/60.

Modellene med forhjulsdrift er utstyrt med XDS, Volkswagen-konsernets nye differensialbrems som debuterte på Golf GTI tidligere i år.

Dessuten kan motorene 3.2 FSI og 3.0 TDI kombineres med den nye sportsdifferensialen som fordeler drivkreftene variabelt på bakhjulene.

Det ytre bakhjulet får større hastighet enn det indre ved kurvekjøring slik at bilen dreies mer aktivt inn i kurvene.

Systemet reagerer raskere enn ESP, men må kombineres med Audi drive select og dynamisk styring.

Audi A5 Sportback introduseres her i landet i september. Harald A. Møller regner med å selge 250 biler i år, mens de vil budsjettere med 450 neste år.

Dette koster Audi A5 Sportback:

Motor Hk Gir / drivlinje CO2 Pris kr.
Bensin:
2.0 TFSI 180 6-trinns manuell 152 g  430.800
2.0 TFSI 180 Multitronic 169 g  464.100
2.0 TFSI 211 6-trinns manuell 152 g  575.000
2.0 TFSI 211 Quattro / S tronic 172 g  647.500
3.2 FSI 265 Quattro / S tronic 216 g  854.600
Diesel:        
2.0 TDI 170 6-trinns manuell 137 g  447.800
2.0 TDI 170 Quattro / 6-trinns man. 152 g  493.200
2.7 TDI 190 6-trinns manuell 159 g  556.800


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: