[]
[] [firmabil.no] []

Nye Opel-forviklingar


Jon Winding-Sørensen



Stakkars alle de som skal forsøke å forklare hva som skjer rundt Opel. Nå blander VW seg inn også.

Opel er helt klart fanget i en politikerfelle. Før det har vært valg i Tyskland, kommer det ikke til å skje en ting med Opel. Men de tre partene som har med en overføring av bedriften å gjøre, har alle forskjellige agendaer og spiller alle etter helt forskjellige manus.

Angela Merkels regjering var splittet allerede den gangen vi fikk beskjed om at det var Magna som skulle overta. Beskjeden viste seg fullstendig surrete, etter det har det vært fem, seks budrunder. Etter den siste, sa Magna fredag at ”Nå er vi enige på alle punkter”. 

For det første glemte de å si hvem vi er, for det andre viste det seg at selv om ”vi” bare var begrenset til ”nye” GM, så stemte ikke det riktig heller.

Samtidig fortalte den andre storinteressenten, investeringsselskapet RHJ, til tyske Financial Times, at de hadde revidert sitt forrige tilbud av 20. juli i vesentlig grad. Med andre ord: De hadde også sterkt håp om at det nå ville gå deres vei.

I begge tilbudene ligger det stengning av fabrikker og nedbemanninger – ikke akkurat godt stoff i en valgperiode. Men samtidig sitter den tredje parten på salgssiden ved forhandlingsbordet, og virker fullstendig utspilt.

For Opel eies for tiden av en slags stiftelse, hvis eneste interesse er å få plassert det tradisjonsrike merket i et godt hjem, og da tenker man industrielt og ikke politisk.

Men i dag skal alle partene igjen møtes for å orientere om, og bli orientert om situasjonen. Selvfølgelig kommer Angela Merkels ”klare Präferenz” til å henge tungt i salen, men samtidig har en ny, spennende stemme blandet seg inn.

Sjefen for Volkswagen, Martin Winterkorn, er en av dem som kjøper masse fra Magna. Det er det en rekke andre bilfabrikker som også gjør, Magna tilhører tross alt de ledende blant bilbransjens globale underleverandører.

”Vi vil se nøye på om måten vi plasserer fremtidige ordres på, vil virke skjevt på våre konkurransefordeler. Det er ikke noe problem ved de enkle deleleveransene, men når det gjelder de store, komplekse modulene, kommer vi til å tenke oss om flere ganger nå”.

Og det høres ikke ut som en trussel?

Han fortsetter selvfølgelig med å trekke frem grunnen til at såpass mange er interessert i Opel, at et eller annet sted nede i sluttavtalen, ligger det en subsidiert redningsaksjon og fordelaktige finans-avtaler. Selvfølgelig ser Winterkorn skjev konkurranse her også.

Og imens fortsetter Opel å montere Insignaer ved hjelp av ekstra skift og overtid, og er i startgropa med en Astra som kommer til å ut-selge mange av de nærmeste konkurrentene.

De har i tillegg satt inn et stjerne-spekket crash-team for å utvikle sin egen Agila nå som de regner med at samarbeidet med Suzuki er forbi.

Det går med andre ord så det suser, selv om nåtiden er mer rotete enn noen gang, og fremtiden er enda mer usikker.

Livet er ikke alltid rettferdig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: