Bertone reddet. Hva med Karmann?
Fiat har kjøpt produksjonsbiten av Bertone. Og nå ser det ut som om VW vil overta Karmann. Tidligere i sommer forsvant den siste bilen ut fra produksjonslinjene hos Karmann. Det var en Mercedes med stofftak. Det har alltid vært coupéer og biler med taket ned som har vært spesialitetene til denne gamle bedriften. Bertone har vært i krisetilstand lenger enn Karmann, men som det sømmer seg en skikkelig italiensk opera, har det vært så mye frem og tilbake at det slett ikke har vært enkelt å følge med. Den nesten hundre år gamle karosserispesialisten gikk i en slags konkurs. Men i løpet av den perioden, greide de jommen å splitte den. En del ble mamma Lilli Bertones Bertone (LES MER HER) – og hun lovte å holde tradisjonene høyt i hevd. Den andre ble Bertone-døtrenes Bertone, og den egentlige arvtakeren fra tradisjons-Bertone. Men siden Bertone ikke bare er drømmer og sentimental romantikk, men også en produksjonsbedrift med 1.137 ansatte, syntes ikke den italienske regjeringen at dette bare var moro. Så den har nok lagt litt press her og der for at denne fire år lange tragedien skulle få en positiv avslutning. Utover sommeren ble det ganske klart at det var tre interessenter i løpet, men at Fiat lå best an. Og nå er det klart, Fiat overtar produksjonsanleggene – der skal de bygge nisjemodeller, og kanskje noen spesielle Chrysler for Europa. Minst 70.000 biler pr. år skal komme derfra, og nøkkelen står i døren, så det skal ikke ta lang tid før ting er i sving. Men Bertone-navnet og alle de historiske elementene har Fiat holdt seg unna. De later nå til å havne i fanget på mamma Lilly, enken etter Nuccio Bertone. Så hun lover at jommen skal Bertones 100 år feires skikkelig i 2012. Karmann Men tilbake til Osnabrück, der det ikke bare ligger en karosserifabrikk med røtter 100 år tilbake, med førsteklasses håndverkere og med kapasitet til mer enn 100.000 biler/år, men også en karosserifabrikk som eier en av de største samlingene med bilkunst, malerier, skulpturer, installasjoner – i hele verden. LES OGSÅ "KARMANN KONK" Nå kan det være at det blir Volkswagen som hindrer dette i å bli spredt for alle vinder på en trist auksjon. Allerede i sommer antydet VW at de kunne komme til å gi Karmann et større oppdrag, men nå er tonen enda mer positiv – nå sjekker de om de ikke like godt kan kjøpe hele greia. Nå er det kanskje ikke noen tilfeldighet at dette skjer nå. Karmann og VW ligger i samme Bundesland, Niedersachsen, og det er ganske mange arbeidere hos Karmann som alvorlig begynner å frykte for at fabrikken legges ned, og det er valg til Bundestag om en måned. Statsministeren i Niedersachsen, Christian Wullf, sitter i VW-styret og representerer 20 prosent av kapitalen, noe som gir ham vetorett. Se ikke bort fra at denne glimrende ideen kommer fra den kanten.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |