[]
[] [firmabil.no] []

Statoil øker innblanding av biodiesel


Per Morten Merg



Ved å øke innblandingen av biodiesel i vanlig diesel fra fem til sju prosent vil Statoil bidra til at CO2-utslippet reduseres med 55.000 tonn per år sammenlignet med ren diesel.

 

Statoil forventer at salget av ren biodiesel i Norge øker med 15 millioner liter, til  per år.
 
Lavinnblanding av biodiesel i vanlig diesel ble innført i det norske markedet i 2007. I dag selger alle Statoilstasjoner i Norge diesel med inntil fem prosent innblanding av biodiesel.
 
Endringer i den europeiske standarden (EN590) tillater nå høyere andel biodiesel i alle dieselmotorer.
 
Statoil har allerede begynt utkjøringen av diesel med 7 prosent biodiesel til Statoilstasjonene fra Sjursøya og Mongstad. I løpet av kort tid vil den nye dieselen vil være i handelen i hele landet.
  
- Økningen av innblandingsprosenten fra fem til sju prosent, vil gjøre at vi i Statoil øker salget av ren biodiesel i Norge til rundt 50 millioner liter per år, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS.
 
Det tilsvarer en reduksjon på 55.000 tonn CO2 per år, sammenlignet med ren diesel.
 
Landbasert transport står for rundt 20 prosent av Norges samlede CO2-utslipp. Målet er at 2,5 prosent av drivstoffomsetningen i Norge i 2009 skal være biodrivstoff.
 
I løpet av 2010 er målet å øke til 5 prosent i Norge, i tråd med målsettingene i EU.
 
- Det vil ta mange år før helt nye energiformer overtar store andeler av det norske transportmarkedet. I mellomtiden må alle aktører bidra til utslippsreduksjoner knyttet til de eksisterende drivstofftypene, sier Rinde.
 
- I første rekke gjennom drivstoffgjerrige motorer, og innblanding av biodiesel og etanol i henholdsvis diesel og bensin. I denne bransjen kan endring av små andeler gi store utslag i volum.
 
I følge Statistisk sentralbyrå ble det solgt 104 millioner liter biodiesel i Norge i fjor, 65 millioner mer enn i 2007.
 
Å øke bruken av biodrivstoff er et av tiltakene for å kutte klimautslippene, og er et av målene i Stortingets klimaforlik. 
 
Dette er biodiesel:
  • Diesel med inntil 7 prosent biodiesel kan brukes av alle dieselbiler fordi den oppfyller den europeiske kvalitetsstandarden for diesel (EN590).
  • Diesel med inntil 7 prosent biodiesel har samme tekniske egenskaper som dagens diesel, også når det gjelder kuldeegenskaper.
  • Ren biodiesel kan kun brukes av kjøretøyer som er godkjent for dette, fortrinnsvis tyngre kjøretøyer (lastebiler).
  • Biodieselen importeres til Norge fra Europa og tilsettes dieselen på raffineri/tankanlegg før drivstoffet fylles på tankbilene.
  • Biodiesel fremstilles av planteoljer, f.eks. raps og soyabønner, eller dyrefett. Oljen presses ut av råvarene og omdannes kjemisk til biodiesel. I hovedsak benyttes RME (rapsmetylester) som biodiesel. Statoils biodiesel som selges i dag fremstilles av raps.
  • 80 - 90 prosent av biodieselen StatoilHydro vil selge i 2009 vil komme fra Mestilla, fabrikken i Litauen der StatoilHydro eier 42,5 prosent. Her lages biodiesel av raps fra Litauen (50 prosent), Ukraina, Russland og Hviterussland. Resten kommer fra USA og Europa, også dette fra raps.
Miljødrivstoff fra Statoil:
  • Statoil lanserte Bioetanol E85 i mai 2006, vi har 19 E85-stasjoner fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Statoil er fortsatt alene om salg av Bioetanol E85, som er et miljøriktig drivstoff med 85 prosent etanol og 15 prosent bensin.
  • Statoil var første oljeselskap som var landsdekkende med lavinnblanding av biodiesel i vanlig diesel (Diesel B5)
  • Statoil selger i dag 30 prosent innblanding av biodiesel i vanlig diesel (Diesel B30) til tungtransporten. I tillegg leverer Statoil ren biodiesel til enkelte kunder i bedriftsmarkedet.
  • Det er ventet at lavinnblanding av bioetanol i vanlig bensin, såkalt Bensin E5, vil komme i det norske markedet i 2010.
     

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: