[]
[] [firmabil.no] []

Ford med egen Inder


Jon Winding-Sørensen



India som bilmarked er så interessant at stadig flere globale produsenter bygger egen modell for dette landet. Ford er den siste.

 

Ford Figo heter modellen (det er smart av Ford ikke å lansere det merkenavnet i Italia, de forteller at det betyr cool på det språket, men jeg kan love at ordet har andre betydninger også!) som nå skal erobre det indiske kontinent.
 
Den skal bygges i India, For investerer nå 500 millioner dollars for å doble kapasiteten på fabrikken i Chennai til 200.000 enheter/år, og bilen skal ut på markedet i første kvartal neste år.
 
Vi snakker Fiesta-størrelse her, et segment som for tiden representerer rundt 75 prosent av Indias totale bilsalg. Og et segment der Maruti Suzuki til nå har vært blant de dominerende.
 
Det er visstnok ikke snakk om at Forden skal eksporteres, selv om både Hyundai og Suzuki eksporterer stadig mer, også til Europa. I fjor ble det totalt eksportert 331.500 biler fra India og så langt i år har eksporten økt med 37 prosent.
 
Denne klassen e fullstendig ny for Ford i India, som til nå bare har bygget, og solgt, større biler. Prisen på denne vil ligge på rundt 400.000 rupier (det tilsvarer litt over 60.000 kroner) og er fire ganger dyrere enn Tatas Nano.

SE:  Nano for Europa
 
GM har forresten valgt en annen vei inn på det indiske markedet. Sammen med Reva har de gjort en avtale om å utvikle en helt egen modell, el-drevet, for det indiske markedet.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: