[]
[] [firmabil.no] []

Ny Indigo og flere Tata-spørsmål


Jon Winding-Sørensen



Tata viser sin bestselger i ny utgave, samtidig som det skjer nye ting rundt deres "norske" elbil.

 

Indigo er basis for en rekke Tata-modeller, blant annet skal den bli en norsk el-bil. Nå er Indigo kommet i en ny utgave, med den hekken som er så populær i den delen av verden (og i Tyrkia og Finland).
 
Nå er ikke innholdet i denne nye modellen helt klart, men det vi har klart å fange opp er at Tata-sjefen, Ratan N. Tata, sier at dette er en bil basert på en ny plattform som har i seg mulighetene til å kunne bli en best-selger.
 
Det med ”ny plattform” er imidlertid interessant fordi Grenland-bilen er bygget på en Tata Indica, litt mindre enn Indigo, men på en gammel plattform. Det virker som den nye plattformen også skal brukes på mindre biler, og derfor kan det være at batteribilen fra Grenland også venter på en ny utgave.
 
Det norske Tata-prosjektet er også forsinket. Sist vi hørte derfra var det fremdeles snakk om å samle den nødvendige kapital, men det virket som om det var helt sikkert at ting snart skulle skje.
 
SE:  Elektrisk Tata til Norge

Siden den gang har imidlertid den engelske regjering gitt Tata et lån på 10 millioner pund for å utvikle og bygge elektriske biler i Storbritannia. Det blir presisert at dette skal være den Indica Vista-baserte modellen, en fireseters plug in modell.

Dette må nødvendigvis være den modellen som er utviklet i Grenland. Uten at man kjente detaljene, er oppfatningen at dette ikke skal ha noen innvirkning på de norske planene.

SE:  Salget av Tata Nano - et rent lotteri
 
Indigo Manza
For å komme tilbake til den nye Indigo Manza så måler den 4,4 x 1,7 meter med en akselavstand på 2,25 meter. 15 tommers hjul sies å være nok for hullete indiske veier, og 460 liter er et bra bagasjevolum. Som et spesielt fancy innslag fortelles det om en turtall-nål som blir rød når man passerer et kritisk omdreiningstall.
 
Motoren er en Quadrajet dieselmotor som er hentet fra Fiat med masse elektronikk og variabel turbogeometri. Bensinmotoren er også Fiats og inneholder blant annet smarte ventiltid-kammer og en smart innretning som velger kam-løft.
 
Med andre ord, mye økonomi og sømløs kraftavlevering. Ingen gjør for tiden disse tingene bedre enn Fiat, og den indiske utgaven er ingen billigutgave.
 
For øvrig har Tata nå fått et godt pusterom etter at de har fått inn 750 millioner dollar ved å selge aksjer og obligasjoner. Det betyr at det blir enklere å betjene det 3 milliarder store brolånet som de tok opp da de kjøpte Land Rover og Jaguar i juni i fjor.

SE:  Tata viser seg frem
 
Siden da har Tata-gruppen pumpet 1,2 milliarder pund inn i de to produsentene, og sånt syns på balansen. Tata kunne fortelle at de nye verdipapirene ble solgt i løpet av en time og at man hadde tilbud på totalt 1,5 milliarder.
 
Tata-aksjene har økt med tre-gangeren i år, men sank med forsiktige 6,6 prosent da noen aksjonærer fryktet at verdien ville bli vannet ut med de nye aksjene.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: