[]
[] [firmabil.no] []

Daimler tjener penger


Jon Winding-Sørensen



Overraskende kunne Daimler fortelle om en skikkelig fortjeneste i tredje kvartal. Dermed steg aksjekursen med 7 prosent.

Etter annet kvartal fortalte Daimler om 1 milliard euro baklengs. Helt uventet, og mot alle analytikeres analytiske analyser, kunne en smilende ledelse fortelle at spareplanene hadde hjulpet. De gikk ut av tredje kvartal med en pluss på 470 millioner euro.

Av divisjonene var det i grunnen bare Trucks som trakk ned, der gikk man med et underskudd på 127 millioner, mens Vans klarte å skrape til seg en mill pluss.

Det var personbiler som dro det største lasset, med 355 millioner. Financial Services bidro med noe over 100 og buss klarte jommen 23 millioner.

Noe mer om de gode resultatene vil ikke bli fortalt før i Stuttgart den 27. oktober. Da kommer man også sikkert til å fortelle hvordan man har kuttet ned på kort-tids-arbeidene.

Ved halvårsskiftet i sommer, var fremdeles 41.000 ansatte truffet av redusert arbeidstid. Ved utgangen av september, hadde tallet krympet til 27.400.

Noen (men definitivt ikke fagforeningene) vil også oppfatte det som positivt når ledelsen forteller om den nye fabrikken som skal bygges i Ungarn, der det skal komme 100.000 A- og B-klasse biler fra hvert år når den er i gang i 2012. 800 millioner euro er investert i denne.

Men det vil garantert også bli stilt kritiske spørsmål. Hovedbekymringen er at ingen, og spesielt ikke Daimler, kan spare seg ut av nedgangstider.

En studie viser klart at etter at BMW passerte Mercedes i globalt salg, allerede i 2005, er det nå Audi som er klar til å rykke forbi. Det kommer til å skje i 2010, sier CAR-instituttet ved Universitetet i Duisburg-Essen.

Det trekkes frem en rekke områder der Mercedes er på etterkjelken. Når det gjelder utslipp lå for eksempel BMW på Euro-gjennomsnittet med 154 g/km i fjor, mens Mercedes slo til med 175 gram.

Hvorfor Mercedes, sammen med Jaguar, fremdeles har de eldste kundene i Tyskland, er også et interessant spørsmål når man ser hvor mye (fra A-Klasse til SLR) de gjør for å virke unge. I stedet får man kanskje en følelse av at her har vi en typisk Daddy at Disco.

Når det gjelder ungdom vil kanskje de være de første som kunne tenke seg å spørre Daimler om Formel 1.

CAR-rapporten peker på at Grand Prix innsatsen koster en sum som tilsvarer 400 euro pr. solgt personbil. Denne summen hadde vært nok til å senke Mercedes-utslippet med 8 gram pr. bil – i snitt, forteller dokumentet.

Det er også verd å peke på at kvartalets imponerende resultat, kom på tross av at salget fremdeles synker. Syv prosent år-på-år lavere i september, selv om nedovertakten har avtatt. 

Så langt har omsetningen sunket med 19 prosent i år. I slike situasjoner er det lett å spare seg til fant.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: