Sparer både miljø og pengerLav rullemotstand er to magiske ord man ofte kan høre på et dekkverksted. Hva innebærer dette?
For en bileier som har planer om å kjøpe nye dekk, vil billige dekk innebære at de ruller tungt og øker bilens drivstofforbruk, mens et premiumdekk med høy kvalitet er et mer miljøvennlig alternativ.
Bilførere som kjører om vinteren krever at dekkene må gi sikre, komfortable og miljøvennlige kjøreegenskaper under alle slags forhold. Jo lavere rullemotstand et dekk har, jo mindre drivstoff bruker bilen, og dermed blir også CO2-utslippene lavere. - Omtrent en femtedel av drivstofforbruket på en vanlig mellomklassebil med bensinmotor henger sammen med rullemotstanden. Rullemotstand spiller derfor en stor rolle, sier Teppo Huovila, som er produktutviklingsdirektør i Nokian Tyres. Trendene
Å redusere rullemotstanden er en av trendene innen dekkindustrien. Nye EU-regler om dekk – med sikte på å redusere skadelige utslipp – setter fart på utviklingsarbeidet. Direktivet trer i kraft i oktober 2012, og både rullemotstand og våtgrep får sine klassifiseringer. Også grenseverdiene for dekkstøy vil bli strengere.
Klassifiseringen for rullemotstand kommer til å ligne den som allerede finnes for eksempelvis kjøleskap og andre hvitevarer med klassene A, B, C, D, E, F og G. Klasse A er best. Dekk som bare oppfyller kravene i den laveste klassen (G) blir det ikke lov til å selge innenfor EU etter at reglene har trådt i kraft. I dagens situasjon oppfyller de beste dekkene kravene i klasse C. - EU vil ha en klassifisering som gir dekkindustrien utfordringer. Jeg tror betydningen av rullemotstand vil komme til å øke ytterligere etter hvert som dekkprodusentene utvikler sine nye dekk.
For forbrukerne er direktivet positivt, fordi det stopper salget av de dårligste dekkene, sier Huovila. Pass på lufttrykket
En miljøbevisst bilist passer på lufttrykket i dekkene. Riktig lufttrykk er veldig viktig for sikre kjøreegenskaper, men påvirker også rullemotstanden. For lavt lufttrykk gjør kjøreegenskapene dårligere, dekket blir varmere enn normalt og slits betydelig fortere. Dessuten ruller dekket tyngre, noe som øker både drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Rullemotstand
Med rullemotstand menes den energi som forbrukes under formendringen når dekket har kontakt med kjørebanen. Rullemotstanden kan variere mye mellom forskjellige dekk. Gjennom å velge dekk med lav rullemotstand kan bileieren sparer både miljø og penger. Med dagens drivstoffpriser er det mulig å spare nesten 3.000 kroner i løpet av 4.000 mil ved å velge lettrullende dekk. Med klokt dekkvalg og en rolig kjørestil kan forbrukerne redusere sine CO2-utslipp betydelig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |