[]
[] [firmabil.no] []

Fra 147 til Giulietta


Terje Ringen



Alfa Romeo er tidlig ute med å avsløre hva de skal vise i Genève i mars neste år. Og i siste øyeblikk besluttet de å gå for et navn i stedet for nummer.

Egentlig skulle pressemeldingen fra Alfa gått ut for noen dager siden, og enkelte italienske medier fikk også tilsendt informasjon på forhånd. Men i tolvte time ombestemte ledelsen i Torino seg – den nye modellen skulle ikke hete 149, i stedet får den navnet Giulietta.

SE: Spion- og datamanipulerte bilder av ”149”

Alfa Romeo runder 100 år i 2010, og de synes vel det er en fin anledning til å tørke støv av en gammel, kjær betegnelse som hadde sin storhetstid på 1950- og 60-tallet.

Sporty familiebil

Med nye Giulietta hevder Alfa å ha skapt en bil som er sportslig og elegant samtidig som den dekker de daglige behov som familiebil.

Bilen er bygget på en helt ny arkitektur bestående av aluminium og høyfast stål. Hjuloppheng og styring skal være påkostet og moderne for å gi bilen en god kombinasjon av dynamikk og komfort.

DNA

”Alfa DNA” er et system som tilpasser bilen til kjørestil og underlag og setter føreren i stand til å påvirke motor, styring, elektronisk differensial og stabilitetskontroll. Man kan velge mellom tre innstillinger – Dynamic, Normal og All Weather.

Fronten på Giulietta er typisk moderne Alfa, og få er vel uenige i at design er noe det italienske merket behersker svært bra. LED-teknologi er benyttet i lykter både foran og bak.

Interiøret er moderne med detaljer i aluminium, inspirert av superbilen 8C Competizione. Alfa lover også at dette holder en høy kvalitet.

Rommelig

Bilen har et relativt stort bagasjerom på 350 liter. Øvrige mål er en lengde på 4,35 meter, en bredde på 1,80 m og en høyde på 1,46 m. Akselavstanden er 2,60 meter. Det betyr at den er hele 15 cm lengre enn en Golf, og byr på samme bagasjekapasitet.

Fire turbomotorer leveres ved lanseringen, alle med utslipp som tilfredsstiller Euro 5 og med Start&Stop som standard.

Kompakte muskler

Bensinutgavene er kompakte 1,4-litere på henholdsvis 120 og 170 hk. De som foretrekker diesel kan velge mellom en 1,6-liters 105-hester eller en 2,0-liter med 170 hk.

Serien vil etter hvert toppes av en modell med grønn firkløver som byr på 235 hester fra en kompakt 1,75-liters TBi-motor.

På elektronikkfronten får vi oppgitt at standardutstyret omfatter siste generasjon VDC (Vehicle Dynamic Control), DST (Dynamic Steering Torque), Q2 (elektronisk differensial) og Alfa DNA-velger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: