Mye miljø for pengene
BRUKTBIL: Toyota kan takke sin Prius for at merket ligger høyt i folks bevissthet når det kommer til miljøvennlige biler. For deg som skal handle brukt kan det være et smart valg. Skal du kjøpe bruktbil? Se FBI på NRK1 hver onsdag hvor Bil-redaktør Stein Pettersen gir nyttige råd. Den første generasjon Prius dukket opp her til lands rundt år 2000. Selv om det finnes noen av disse tilgjengelig, er det langt flere av andre generasjon, som ble lansert i 2003. Prius II finnes bare som femdørs kombi, og rundt 3500 Priuser ruller på norske veier. To motorer Toyota Prius har to motorer, en bensinmotor på halvannen liter som yter 77 hester, og en elektrisk motor som yter 66 hester. Motorene er koblet sammen ved hjelp av en girkasse som overfører kraft til hjulene, samtidig som den også lader opp batteriet. Overføringen skjer via en planethjulgirkasse, noe som gjør at den fungerer som en trinnløs girkasse. Når du kjører sakte, og du har strøm på batteriet, drives bilen bare av elmotoren, mens når mer krefter trengs brukes også bensinmotoren. I tillegg til kraften fra motoren sendes også bremseenergi tilbake til batteriene. Kjører du lange nedoverbakker, kan du sette gearkassen i en egen bremsemodus som gjør at du kan spare bremsene, i tillegg til at mer kraft går til opplading. Stabil De som har kjøpt Toyota Prius har neppe gjort det på grunn av den store kjøregleden. Ikke det, Prius er stabil og kjører fint, men styrefølelse og kontakten med veien er til tider i slappeste laget. Bilens lave tyngdepunkt og aerodynamiske karosseri bidrar på den positive siden. Innvendig får man følelse av at man kjører noe som er litt mer høyteknologisk enn en Yaris. Instrumentene er plassert i midten, og en stor skjerm der du blant annet kan følge regenereringen av energi er sentral. Forsetene er gode, og etter litt justering finner du greit en sittestilling som passer. I baksetet er plassen god i lengderetningen, men på grunn av det raskt skrånende taket, er det greit å ikke være for lang i ryggen om du ikke skal slå hodet i taket. Litt av bagasjeplassen forsvinner på grunn av batteriene, og negativt for en del er det også at Prius ikke kan utstyres med tilhengerfeste. På minussiden havner også utsikten bakover, men mange av bilene er utstyrt med ryggekamera. Høy kvalitet Mange undersøkelser, som hos Svensk Bilprovning, viser at Prius er en bil som har svært få feil. Flere andre undersøkelser fra flere land i Europa viser det samme. De fleste Prius-eiere slipper unna med å skifte normale slitedeler, og til tross for at dette til dels er en avansert bil, er det ikke avskrekkende delepriser. Karosseriet, som er helt ut noen form for beskyttelseslister, kan lett være utsatt for parkeringsbulker, så se opp for hvor du setter bilen. Rustbeskyttelsen er ikke spesielt bra for Prius, og biler som har gått langt – eller som for eksempel har gått som budbiler eller drosje, må sjekkes grundig. Når det gjelder levetiden på batteripakken, sier Toyota at den skal holde bilens levetid – uten at de vil være helt spesifikke på hvor lenge de mener dette skal være. Mye ustyr Mange av de brukte Priusene som finnes på markedet, er godt utstyrte. Flere av dem har navigasjon, ryggekamera eller andre ting man vanligvis ikke finner på biler i denne klassen. Det virker imidlertid ikke som om bruktmarkedet priser dette spesielt høyt. Det er mulig det skyldes en slags skepsis mot holdbarheten på teknologien, men bruktprisene på en Prius er relativt sett lavere enn på en tilsvarende Corolla eller Auris. Da får du betydelig mye mer utstyr på en brukt Prius til 150.000. I følge de offisielle tallene skal Toyota Prius bruke 0,43 liter per mil på blandet kjøring. I praksis viser det seg nok at forbruket ligger noe høyere – men likevel fremstår Prius som et smart bilkjøp, i tillegg får du miljøprofilen med på kjøpet så godt som gratis.
Sjekk:
Sikkerhet:
Toyota Prius på BilNorge.no: - Søk etter brukt Prius på BilNorge.no - Priser og data for nye Prius
Dette skrev bladet Bil: Styringen krever litt tilvenning, rattbevegelsen føles noe kantete rundt nullstillingen og rattet er forholdsvis lite. Den lille girvelgeren til høyre for rattet fungerer fint, også i posisjon ”B” for motorbrems. (Bil 6-2004)
Førerplassen er oversiktlig, med en akseptabel fothviler til venstrefoten, men hvor høyrebenet ikke har noen midtkonsoll å lene seg mot. Hjulopphenget, med tilhørende fjæring og demping, er lagt i komfortabel retning. Forholdsvis myk og krenger noe ved frisk svingkjøring. (Bil 12-2003) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |