Transportsentralen
NETTKJØRT: I 60 år har Volkswagen fraktet mennesker og varer med sin Transporter. Folketransportutgaven heter Caravelle – vi har kjørt den med ny toliters dieselmotor og DSG girkasse. Begrepet ”praktisk” er ikke alltid det som får en bilentusiasts hjerte til å slå fortest. Men noen ganger kan man jo la fornuften tale – eller i dette tilfellet – rope. For i en Caravelle sitter man høyt hevet over alle Passater og Mondeoer – og man trenger ikke tenke svært nøye over om man skal ha med seg to, fire eller seks unger hjem fra barnehagen (bare husk å si ifra til de andre foreldrene først). Plassen er overveldende, og vindusflatene gjør at alle kan se, både ut til siden og bakover. Bakover er det langt, det krever litt tilvenning å kjøre den store bilen, men oversikten er god, og speilene er rause. Plass til alle Det er jo selvsagt på plass at en Caravelle virkelig scorer høyt. Her er det to gode seter foran, fulgt av to romslige treseters rekker – der man ikke trenger å bekymre seg for å finne igjen hullet til sikkerhetsbeltet, når man skal feste barn nummer tre. Standard leveres Caravelle som sjuseter, men den leveres også med denne åttesetersløsningen. Det er enkelt å komme inn og ut, selv i den bakerste seteraden. Bilen har dessuten skyvedører på begge sider - noe som hjelper godt. Fra førerplass er det blitt den reneste Golf-stemning. Instrumenter og hendler bærer mer preg av personbil enn den varebilen dette jo egentlig er. Ergonomien er, på vanlig Volkswagen-vis, veldig god. Armlener på begge sider av forsetene gjør at du nesten får litt amerikansk følelse når du gjør deg klar for å legge ut på langtur. Designmessig er det liten tvil om at man har lagt vekt på det praktiske – både innvendig og utvendig. Dette er trygt, praktisk og virker solid – det er nok viktig for en bil som trolig brukes relativt hardt. Bedre motor Den nye toliters commonrail-motoren er en klar forbedring, ikke minst når det kommer til støy, sammenlignet med den utgående pumpedysemotoren. Motoren finnes både med 140 og 180 hester – og kan altså nå kombineres med den godt kjente DSG-kassen som vi finnes i både VW, Audi og Skoda. Til tross for 340 Nm dreiemoment, blir ikke 140-hesteren akkurat noen rask bil fra 0 til 100, men når du får den store bilen opp i fart, er det ikke noe problem med forbikjøringer. Strengt tatt kler DSG-girkassen bilen svært godt – og gir en god, og ikke minst enkel kjøreopplevelse. Den koster riktignok 40.000 kroner ekstra – men når du først har bestemt deg for å bruke mye over en halv million på en slik type bil, er det neppe her du bør spare penger. Mye personbilfølelse Det er slutt på den tiden hvor man måtte skrike til hverandre i en Caravelle. Lydisoleringen er blitt betydelig forbedret, og det er fullt mulig å høre hva de som sitter i den bakerste seteraden forteller deg. Det eneste i kjøreopplevelsen som var litt irriterende, var en viss romling fra det fremre hjulopphenget. Muligens var det vibrasjonene som forplantet seg med en svingning som lå i et frekvensområde som var mer irriterende enn direkte støyende. På veien oppfører Caravellen seg overraskende likt en mye mindre bil. Styrefølelsen er god, og til tross for at bilen er lett bak, understyrer den heller enn overstyrer når den blir presset – det er kanskje greit – for det er lang akselavstand. Vi kjørte den ”korte” utgaven. Det betyr at selve lasteplassen bak den bakerste seterekka ikke blir så lang. Men i og med at den er høy, blir det plass til ganske mye likevel. Det er også utrolig hvor mye du kan stable under seter, og på gulvet der det ikke sitter noen. Akselavstanden på vår testbil er 300 centimeter, mens den på den lange er 340 centimeter. Totallengden på bilen stiger fra 489 til 529 centimeter. Det gir deg også rundt en kubikkmeter mer lastekapasitet. Kostbart Den brune testbilen vår koster altså 731.320 kroner. Det er mye penger for noe som ikke først og fremst henvender seg til hjertet hos en bilkjøper. Har man ikke planer om et alt for kortsiktig eierskap, er dette en biltype som holder seg godt i pris – og er populære på bruktmarkedet. Det er ikke mange andre biler å velge mellom i denne klassen, særlig ikke om du vurderer kjørekomforten som du også får med denne motoren i kombinasjon med DSG. Forbrukstallet er oppgitt til 0,8 på blandet kjøring. Vi opplevde på våre drøyt 100 mil med denne bilen, et forbruk som lå noe under dette. Det er imponerende med en så stor bil, godt lastet opp. Du blir neppe kåret til årets miljøverner – til gjengjeld får du bruke bussargumentasjonen om at du kan frakte mange mennesker i en bil. Betydelig fremgang Den nye motoren i kombinasjon med girkassa, gjør at Caravelle fremstår som et langt bedre familiebilalternativ enn den gjorde for bare noen år siden. Prisen vil selvsagt sette en stopper for de fleste som har behov for en slik bil, nemlig barnefamilier med mer enn tre unger. Merk deg også, at om du har riktig god tid, kan du få bilen med både 84 og 102 hestekrefter. Da starter prisen på 529.000 Hvis du først er villig til å bla opp 730.000 kroner for en bil som denne, så er det kanskje like greit å legge på snaut 100.000 til. Da får du 180-hesteren med automatgir og, ikke minst, firehjulstrekk. Det kan være penger du faktisk får igjen den dagen du bestemmer deg for å selge.
Konkurrenter: Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro, Peugeot Expert Tepee, Toyota HiAce Artikkel fra www.firmabil.no URL: |